Det som förenar alla människor, oavsett ålder, kön eller kultur, är att vi måste äta för att överleva. Sällan har något varit så omdiskuterat, hatat och älskat som vår mat. Ingen har väl undgått löpsedlar eller reklam där den ”senaste” dieten lovar sensationella resultat på både midjemåttet och figuren. Dessvärre är det väl så de flesta människor förhåller sig till mat, att det är något som kan göra oss tjocka, istället för att se hur häftigt rätt kost kan vara för vår kropp. Hur enkla men helt onödiga krämpor och tillstånd kan förbättras om vi börjar och se vad vår kropp får i sig. Allt vi stoppar i oss ger en effekt och det är upp till dig om du vill att den effekten skall bli bra eller dålig. Varje sekund, varje dag sker miljontals reaktioner i kroppen som är beroende just av den effekten.

Ni kommer genom ett antal HUD & KOST inlägg framöver få följa med mig och mitt sätt att se på kost, framförallt fokuserat på hur hud och kost samspelar, och hur lätt det faktiskt kan vara.

Regel nummer ett är: INGEN ÄR DEN ANDRA LIK. Vilket betyder att dieter som GI, LCHF, Viktväktarna, Cambridge eller liknande, kan vara otroligt rätt samtidigt som det kan vara väldigt fel, beroende på vem personen är, hur den mår samt vilket resultat man vill ha. Jag kommer inte fördjupa mig i någon speciell diet, eller använda mig utav svåra ord som krånglar till det, inte heller kommer mina kostråd vara fokuserad på vikthållning, utan mitt mål är hur ni enklast tar med er tipsen i vardagen och hur ni kan dela med er av er kunskap till era kunder.
Jag arbetar som hudterapeut, med specialisering på hudproblem samt som kostrådgivare, där vi behandlar orsaken/orsakerna, inte bara symptomen och det sammanfattar vad avancerad hudvård står för i mina ögon.

Foto: pHformula
Idag får vi mycket information om vad man bör undvika och hur man ska hålla måttet, men   sällan talar man om vad som faktiskt bygger och stärker våra kroppar och vad som ger oss energi under dagen så att våra celler i kroppen kan åldras med jämn och trygg fart. Att vi åldras är dessvärre inget vi kan undvika och för mig är det mer intressant med ett hälsosamt åldrande än fokus på anti-ageing. Åldrandet gäller inte bara huden, utan det är viktigt att vi äter en sund och frisk kost som håller våra inre organ intakta och stärkta, inte mindre för att vi ska få ett rikt och frisk liv så länge vi bara kan men också för att vår yttre skönhet speglas av vårt inre. Dessvärre är det så att hår, hud och även naglar är den ”del” av oss som får sin näring sist, då en sämre kvalité av dessa inte är livshotande på något sätt, även om vi är några som skulle vilja påstå det… 😉 Fokus ligger istället på att ge de inre organen prioritering av den näring vi får i oss via maten eftersom det är dem som mer eller mindre avgör vår livskvalitet. De flesta rekommendationerna vi har idag är över 30 år gamla och Sverige ligger fortfarande långt efter den ”antiage forskning” som bl.a USA och Spanien har fokuserat på den senaste tiden. Detta gör av vi har mycket att lära, och har lång väg kvar innan vi lever så fullt ut som vi kan göra. Vad behövs för att bibehålla en jämn och stark hud, där alla våra celler och framförallt vår hudcell får det den behöver för att optimera sin styrka och tillväxt?

Det fiffiga är att det är vi själva som avgör vilken ”tankning” vi ger kroppen och det första viktiga steget är att se till att vårt blodsocker hålls jämnt under dagen. Detta kan vi styra genom att äta regelbundet, helst 5-6 st måltider/dag (inkl. mellanmål) och undvika snabba kolhydrater. OBS detta är dock inte samma som att undvika kolhydrater helt.

Vi behöver alla 3 näringsämnena; fetter, proteiner och kolhydrater till vår kropp, den stora frågan är egentligen bara när och hur vi ska konsumera dessa. Testa själv och se hur mycket av er måltid som består av varje del? Vad är fett, kolhydrater och proteiner? Alla 3 ska alltid finnas med, men välj med fördel mer proteiner mot kvällen då det är dags för kroppen att reparera och återhämta sig. Kolhydrater kan det alltså finnas lite mer utav på morgon och förmiddag, då de flesta behöver mycket bränsle till vår stressade hjärna, och till musklerna som ska bära runt oss hela dagen.
Våra celler är i grund och botten en ”proteinklump”, som behöver vitaminer, mineraler, fetter för att fungera optimalt vid celldelning. Detta är extra påtagligt hos en torr hud, där man kan få strålande resultat (bokstavligen) genom att tillföra extra fettsyror från omega3.

Så för att ni alla ska få en härligt strålande och frisk hud genom god kosthållning, så ska ni nu få en liten utmaning tills nästa inlägg som kommer vecka 44. Få i er 5-6 måltider/dag, välj minst 2 av dessa som mellanmål, där majoriteten är proteiner/fetter + vitaminer och se om ni känner någon skillnad i energi eller kanske rent av märker skillnad på huden? Ett bra mellanmål består alltid av livsmedel som ger dig vitaminer och antioxidanter samt hjälper dig att hålla blodsockret jämnt. Det är där proteiner och fetter kommer in. Välj gärna 1 kokt ägg till din frukt, eller en handfull näve nötter till din banan, så håller du dig både mättare och friskare längre.

För att underlätta för er så tänker jag bjuda på lite förslag på ett frukost alternativ, men som även fungerar som bra mellanmål i mindre storlekar. Smaklig Spis!

Fruktsallad m. nötter och keso
Välj 3-4 av dina favoritfrukter (halvor el ¼ delar)
ca ½ dl hackade nötter; mandlar/naturella cashewnötter/
pecannöt/hasselnöt
½-1 dl keso
Kanel
Dela frukten i lagom bitar, strö de hackade nötterna över och avsluta med keson samt lite kanel.

Josefine Runesson
Advanced Skin Care, Göteborg

Läs om hud & kost här!