Äntligen är våren och det efterlängtade ljuset här. Snön har sedan länge smält och silat ner från taken. Gruset som rullat under fötterna efter vinterns halka, är nu bortsopat och trädgårdarna förbereds flitigt inför vår – och sommarfester. Vi lever upp och utomhusaktiviteter blir plötsligt ett viktigt inslag i våra liv.

Så fort solstrålarna tränger genom det tjocka grå täcket, höjer vi nästippen mot skyn och solen ger oss en efterlängtad kyss. Det här är det livet, är ord som snurrar i huvudet. Att solen strålar skulle vara skadliga, har vi just nu, inte en tanke på.

Visst är det underbart med sol. Vi behöver D- vitaminet och ljuset för att må bra i själen. Men icke att förglömma är solen vår största fiende när det kommer till brustna kärl, linjer, rynkor och framförallt pigmentfläckar. Även om, att ligga på stranden och pressa i Grekland inte varit favoritsysselsättningen de senaste åren, kommer huden ihåg alla soltimmar du spenderat i solariet på det glada 80 – och 90- talet, då brunbrända kroppar fortfarande stod högt upp på innelistan.

Olika typer av pigmentfläckar är vardagsmat för mig. Den största kundgruppen i denna kategori är kvinnor i medelåldern, där huden börjar visa solskador i form av lentigofläckar. Helt ofarliga, ljusbruna fläckar, som just brukar kallas åldersfläckar.

behandling av lentigofläckar

bilderna lånade av http://www.palomarstarlux.com

Pigmentfläckar behandlar jag på olika sätt beroende på hur kunden fått dem. Är det graviditet eller andra hormonella förändringar som är den bakomliggande orsaken, är jag mycket noga med att informera om att dessa typer av fläckar är svårbehandlade. Melasma behandlas med största försiktighet, då den lätt kan triggas igång och bli värre.

För ungefär fem år sedan, lanserades fraktionerad laser eller fraxel på marknaden. Säljarna gick ut med, att detta var den enda metod som skulle kunna behandla melasma, utan att göra den värre. Idag kan jag faktiskt hålla med om att det blir bra resultat, om den behandlas på rätt sätt.

principskiss visar hus fraktionerad laser fungerar

Fraxel är en laser som sänder ner ljusstrålar i huden jämt fördelat på en yta i ett fraktionerat mönster. Ljuset gör så vattnet i huden stelnar och lämnar en del av ytan orörd. Kroppen vill då stöta bort den döda huden och den orörda huden läker de hål som blivit så ny hud bildas underifrån och trycks upp mot ytan.

På så sätt minskar eller försvinner fläcken. En kund med melasma behandlar jag aldrig förrän det gått sex månader sedan hon slutat amma. Anledningen till det är att hon fortfarande är påverkad av hormoner.

Är det en relativt ny fläck som är ganska mörk, behandlar jag den oftast med IPL. IPL-ljuset slår sönder bindningarna mellan de hopklumpade pigmentcellerna, så de delar på sig. Fläcken trycks sedan upp mot ytan och blir till en början mer framträdande, för att sedan stötas bort från huden. Pigmentfläckar på hals, decolletage och handryggar kan också behandlas med IPL.

Eftersom jag arbetar på en mottagning där vi har läkare, får jag på delegering arbeta med TCA-peeling. Jag föredrar dock ändå att jobba med laser och IPL, men i vissa fall tar jag till TCA. Har pigmentfläcken suttit i huden en längre tid eller är en aning diffus brukar TCA vara ett säkert kort.

TCA är en trikolorerad ättiksyra som finns i olika procentsatser. Den appliceras på huden och efter en stund visas en vit frost. Behandlingen är för kunden, inte speciellt behaglig, då det bränner enormt i huden. Den vita frosten övergår efter en stund i rodnad och efter någon dag bildas en brun, nästintill svart skorpa, som efter cirka en vecka ramlar av sig självt och fläcken är då förhoppningsvis borta. Ibland kan behandlingen behöva upprepas.

När det kommer till pigmentfläckar på hudtyp fyra till sex rekommenderar jag alltid dem att börja använda en blekande kräm. Dessa hudtyper har extremt lätt för att reagera negativt på de ovanstående behandlingarna då har mycket fler pigmentceller som kan aktiveras vid behandling. Min erfarenhet säger att krämer som innehåller kojic acid är mest effektivt mot pigmentfläckar. Kojic acid kommer från en svamp som har en blekande egenskap samt blockerar det enzym som orsakar ökat melanin i cellerna.

Fräknar är också en typ av pigmentförändring. Den är dock medfödd och finns i personens DNA och går därför inte att behandla. Seborroiska keratoser är en annan och även den kommer med åldern. Den kan börja som en vanlig pigmentfläck, som sedan börjar växa på höjden. Färgen kan variera, alltifrån kolsvart till ljusbrun. Dessa förändringar skickar jag alltid vidare till min kollega plastikkirurgen som skrapar bort dessa. En del kommer även med pigmentfläckar på kroppen, vilka kan behandlas på samma sätt som ansiktet men resultaten blir inte alls lika bra.

Pigmentfläckar kan verkligen vara störande. De är svåra att sminka över och den vanligaste kommentaren från kunder är att de känner sig smutsiga i ansiktet.  Även om vi får ett bra resultat med olika typer av behandlingar är det lätt att fläckarna kommer tillbaka. Så ett ändrat beteende när det gäller solning är något kunden måste lära sig.

Jag är glad över att idealet om att vara brunbränd året om är förbi. Dock har folk fortfarande fördomar om att man inte skulle bli brun av att använda solskydd. Jag har dock lyckats ganska bra med att lära mina kunder att använda solskydd, vilket även jag gör, varje dag, året om.

Vill du läsa mer av mig klicka gärna in på min blogg www.hannarobinell.se

