Jag har nyligen varit på semester med familjen i Turkiet. Under många år på jobbet har mina kunder berättat om att de varit på Turkiskt bad och att alla varit så nöjda. Nu blev det alltså äntligen min tur. På det fina hotellet som vi bodde på fanns det ett spa som också erbjöd Hamambehandling. Hamam betyder värmespridare.
Vi bokade en tid för oss alla fyra och det skulle kosta 520 Lira, ca 2080 Sek. Då skulle en kroppsskrubb och massage ingå. I väntan på att bli avskrubbade gick vi på promenad i grannskapet och träffade på en ”inkastare” till en restaurang alldeles i närheten. Han frågade oss vi ville gå på Hamam, och han kunde erbjuda oss för 40 Lira/person, ca 160 Sek. Vilken skillnad mot hotellet !!! Vi bestämde oss därför att gå tillbaka och avboka hotellbehandlingen. Tillbaka på restaurangen så fick vi skjuts till Hamamet .
Vi fick byta om och ta på oss badkläder, det var både kvinnor, män, barn och vuxna där. Det första som vi fick göra var att gå och sätta oss i en torrbastu, med dämpad belysning och ca 60 graders värme. Där skulle vi sitta 10-15 min. Saltkammaren var nästa anhalt. Saltrumsbehandling renar andningsorganen och ökar därmed syreupptagningsförmågan. Min bror som lider av astma kände efter våra 20 minuter i Saltkammaren att andningen blev mycket lättare.
Så var det dags för ångbastun. Jösses Amalia, vilken ångbastu! När man kom in möttes vi av stark mentoldoft och så mycket vattenånga att man knappt såg var de andra satt. Mentoldoften stack i näsan och jag var tvungen att blunda för att det gjorde ont i ögonen. Vi höll ut och efter en lite stund vande vi oss med både ångan och mentoldoften. Andningen för min bror blev bara lättare och lättare.
hamam
Så blev det då dags för intvålningen och skrubbningen. Det var som mina barn sa ”hur skönt som helst”. Vatten svepande över kroppen, tvållöddret och den mjuka men lite vassa skrubbvanten. Varenda millimeter av kroppen gnuggades. Kanske lite för hårt i ansiktet för mig, Men ren och len blev jag. Vi fick ligga och vila i ett avslappningsrum. Där föreslog de att vi skulle göra ett Fish spa, lägga extra för en renande algmask och köpa något att dricka. Jag förstod att de behövde sälja extra behandlingar eftersom de inte tog så mycket för själva Hamambehandlingen. Avslutningen av allt var en kort oljemassage, även där ville de att man skulle köpa till en längre massage.
Efter 3 timmars avkoppling fick vi skjuts tillbaka till hotellet och den goda middagen väntade. Vi var rätt möra efter vårt besök på Hamamet och sängen hägrade så vi kröp till kojs tidigt den kvällen.
Jag kommer definitivt att besöka ett turkiskt bad igen om jag får möjlighet. Kanske redan här i Sverige där jag efter en sökning på Google såg att det finns flera Hamam även här.

/Ulrika

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.