Dagen startade kl.8.00 då vi samlades utanför Ven-terminalen i bild ettBild tvåBild treLandskrona. En väldigt blåsig halvtimme senare var vi framme på ön där vi fick välja cyklar, de som vågade delade på en tandemcykel, jag själv körde en enkel som också större delen av klassen gjorde. Jag är ändå förvånad över att det gick så pass bra för tandemåkarna som de gjorde för även fast Ven är ganska liten så är den inte direkt platt.
Dagen fortsatte med en liten cykeltur till Tycho Brahe museet där vi fick en guidad visning av vem denna man var och vad han betytt för astronomin i Sverige och i övriga världen. Efter det besöket var det dags att åka en sväng igen och nu till en kyrkoplats. Ja de låter tråkigt men vi skulle mest dit för att kolla utsikten över havet och ut mot Landskrona, Öresundsbron och Köpenhamn vilken var riktigt fin. Vi cyklade senare ner mot hamnområdet där vi lunchade. Lunchen avlöstes med tävlingen- Vinna eller försvinna på Ven, som är en tävling som skolan har varje år på Ven! Vi blev då testade med blandade frågor rörande vad vi lärt oss under året och där sedan vinnaren fick välja pris i form av kroppsinpackningar, bodylotions, peelingar, ansiktskrämer, lite makeup, necessärer, hårband mm. Och med blandade resultat så fick tillslut alla i klassen någonting🙂.

Resten av besöket på Ven fick spenderas som man ville, jag och några till besökte Spirit of Hven Backafallsbyn, där de har en tillverkning av bland annat Whiskey. SAMSUNGAndra valde att cykla runt lite eller slappa i solen, med SPF såklart… Det om någonting är något som nog alla i klassen tagit fasta på, att solen är hudens värsta fiende!🙂 Dock så fick jag, även fast jag smörjde in mig, en ganska kraftig bränna, eller rättare sagt bonnbränna, fint nu till sommaren…
Om ni har vägarna förbi så rekommenderar jag verkligen en tur ut till Ven. Den är lagom stor att ta sig runt på en cykel, med en del sevärdheter och fin natur. Dagen var riktigt bra och blev som en avslutning för klassen då vi bara har en dag kvar i skolan.

/Eric

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.