Hej på er! Igen… Haha, det slog mig just att det redan är söndag & det är läge att knåpa ihop ett inlägg igen. Veckan har kantats av träning, jobb & VAB dagar.. Ja, nu börjas det. Ögoninflammationer, oförklarliga kräkningar, snuva, hosta & feber. Hej höst! Det är lika bra att gilla läget & bara flyta med.
Jag antar att jag inte är den enda som i lördags satt och sade vid grillmiddagen att ”detta är nog sista grillningen i år”. Hösten känns i luften trots att temperaturen är hög och solen skiner nästan varje dag.

Kanske känner jag så för att jag faktiskt längtar till hösten, jag är liksom redo! En ynka vecka kvar till PT utbildningens start & var jag taggad förra veckan så är jag dubbelt så taggad nu.
I lördags var det dags för kvartalsutbildning i CxWorx, det släpps nya releaser (pass) var tredje månad & nu är det dags att lära in en ny koreografi som kommer släppas på klubbarna runtom i Sverige v39. Jag är övertygad om att release nr 12 som vi kommit fram till kommer att smälla högt! Grym musik & med tanke på träningsvärken som gjort sig påmind i varje liten rörelse jag gjort idag, grymma övningar! Så inte nog med att det ska nötas anatomi & fysiologi, det ska även nötas Cx koreografi! Yay!! 😀

bild-5

Jag har tänkt att från & med denna veckan presentera mina absoluta favoritövningar. Jag presenterar en övning/vecka & första övningen ut är:

Tadaaaa…

PLANKAN!

Plankan är en fenomenal övning för att stärka din magmuskulatur & hela bålen egentligen. Plankan är en grym övning inte bara för att få fram ditt sexpack på magen utan även för att stryka upp din bålstabilitet & det har du nytta av i allt du tar dig för på gymmet & i vardagen. Det finns många variationer på plankan & denna veckan tänkte jag gå igenom den klassiska plankan.
Har du en träningsmatta att tillgå är det super!
Ställ dig på armbågarna & pressa ner underarmarna mot mattan.
Kom upp på tå.
Se till att du har dina axlar & höfter i en rak linje.
Spänn åt dina lårmuskler, sug in naveln mot ryggraden, tänk dig att du skjuter fram bröstet lite grand för att förhindra att din bröstrygg rundas & dina skulderblad sticker upp.
Försök sedan hålla denna positionen så länge du kan utan att tekniken blir sämre & du tappar hållningen. Börja med 30 sek för att sätta målet på några minuter. Plankövningen kan kännas galet tung till en början men är en övning där du snabbt märker skillnad & ser resultat, du blir snabbt starkare. Plankan går fint att göra på knä om man känner att det är en lite för stor utmaning att göra den på tå, det viktiga är att du hela tiden har en rak linje mellan axlar & höfter. Det jag vill att ni tänker på när ni står i era ståtliga, starka och stabila plankor & tankarna börjar gå mot det hållet då ni ger upp.. GÖR INTE DET! Varenda liten sekund räknas! I promise 😀

bild-4

Planka mera! Vi hörs nästa vecka lite starkare, piggare & lite snyggare 😉

Kram Linda

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.