Ojojoj, jag kan knappt tänka på något annat språk än latin. Jag kan knappt tänka på något som inte har med skelettdelar, muskelanatomi, ursprung, fästen, funktion, ledrörelser, kost & näringslära att göra!

bild-10 kopiabildYes, PT utbildningen har börjat ÄNTLIGEN!😀
Första ”blocket” av utbildningen är över & bakom mig lämnar jag tre dagar utav grymt bra, intressant & lärorik korvstoppning. Ja, det är precis vad det har varit, så nu sitter jag i soffan & har inte slängt ett öga på materialet eller anteckningarna sen jag kom hem. Jag antar att jag väntar på att allt ska landa lite så att jag sedan kan sortera det i min lilla hjärna för att tillslut se till att jag får 100% koll på det hela. Ju djupare vi grottar ner oss i allt detta känner jag att jag hamnat helrätt!! Det är exakt detta jag vill syssla med! Skön känsla ändå får jag säga, tänk om det varit tvärtom? För att ”slappna av” lite satte jag in DVDn till CxWorx release 12 för att kika lite, nu har jag exakt en vecka på mig att lära in koreografin för v39 smäller det! Då ska den sitta🙂 Tror ni att det var avslappning? Nej, självklart inte.. Huvudet var faktiskt inte ens mottagligt för mer nya grejer så jag slötittade lite på den för att få mig ett hum om vilka övningar som gäller för varje låt, resten lämnar jag till vecka som kommer.
Ja ni förtår ju själva vad fröken Andersson kommer ägna sig åt de närmsta dagarna. Plugga, nöta koreografi, plugga lite till & lite till & lite till.. Och så ska jag jobba såklart🙂 Men jag klagar inte, inte alls faktiskt. Jag fullkomligt älskar när det händer grejer, jag älskar att ha mycket att göra & många bollar i luften.. Det är faktiskt då jag fungerar allra bäst. Tack & lov😉
Detta med kost & näringslära är väldigt intressant tycker jag, de flesta utav oss vet vad som är bra att äta & vad som är mindre bra, eller rent ut sagt dåligt att äta. Trots det så äter vi ändå onyttigt, snabblagat & halvfabrikat emellanåt. Vissa oftare än andra såklart, ja jag gör det med fastän jag anser att jag har hyfsat bra koll på vad jag borde stoppa i mig & servera till mina barn. Mina ursäkter är oftast ” jag tränar så mycket att, det inte märks på vågen iallafall” & när det kommer till matlagningen till barnen heter det ibland ”jag hinner inte laga mat från grunden, särskilt inte på vardagarna” Men egentligen… Va!?! Hur svårt ska det vara? Hur låter dina ursäkter? I helgen fick jag en bra påminnelse om hur viktigt det faktiskt är att äta rätt, så att vi faktiskt förser kroppen med de byggstenarna som den verkligen behöver för att fungera. Ja ni hör, man behöver bli påmind om vikten av att äta rätt. Iallafall jag, ibland. Så från och med idag ska jag försöka ta nya tag & planera veckans måltider bättre, för det är ju faktiskt det som det handlar om.. Planering.. Så framöver kommer alla söndagar i Anderssons veckor ägnas åt storkok av ”riktig” mat. Näe, så kommer det nog inte att bli, men jag ska försöka iallafall. Och lyckas jag riktigt bra så kommer jag dela med mig till er😀

Hur gick det med era plankor i veckan? Hur länge orkade ni stå? Så när vi ändå är inne på ”veckans övning” tycker jag att det är hög tid att presentera en variant på den klassiska plankan som vi nu har stenkoll på😉

Sidoplankan!

Intag den sidostående positionen med ena underarmen i marken.
Placera armbågen i linje rakt under axeln.
Sträva efter att hålla kroppen lika rak som när du står upp. Så om någon tittar på dig uppifrån så är du bara ett rakt streck, Inga putande rumpor, eller sneda utskjutande höfter.
Tidsmässigt gäller samma sak här som i den klassiska plankan, börja med 30 sek för att successivt öka tiden.
Ett lättare alternativ är att sätta ner det knä som är närmast marken, men kom ihåg… UTMANA! Alltid!

knä

Obs! Lägg märke till att man blir liiite gladare av att utföra en planka på tå😉

bild kopia planka

Gör en strålande vecka mina vänner!

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.