Jisses vilken vecka jag lämnar bakom mig!
Jobb, jobb, plugg, plugg, muskler, leder, jobb, jobb, plugg, plugg & ännu mera plugg! Veckan har rasat iväg i en väldig fart & jag kan än en gång nästan inte fatta att det redan är söndag.. Igen..

Sista delen av steg 1 på PT utbildningen är över så nu skall det pluggas lite till för på tisdag är det tentadags!! Håll tummarna!!!

Jag har faktiskt gjort en grej som inte har med jobb, träning & plugg att göra, i tisdags besökte jag Alexis på Alexiskliniken för att bleka mina tänder. Lite egentid & ett bra tillfälle att tillfredsställa min fåfänga sida😉
Jag hade hyfsat vita tänder innan, men nu har jag MYCKET vitare tänder.. Vilken skillnad det gör! Till en början putsades tänderna sedan lades det på ett skydd på tandköttet och till sist applicerades en gel som får verka tillsammans med en speciell lampa som förstärker effekten av den blekande gelén i 20 min, efter 20 min avlägsnas gelén och en ny omgång penslas på för att verka i 20 min & sedan gör man om samma procedur ytterligare en gång. Så totalt sett ligger man med blekande gäl på tänderna i 3×20 min. De tre efterföljande dagarna bör man inte äta färgad mat eller dricka färgade drycker så Anderssons måltider denna vecka har bestått utav kycklingfilé och kokt ägg😀 Kaffe klarade jag av att vara utan i två dagar men dag nr tre straffades jag av en brutal huvudvärk som fick mig till att fixa mig en kopp kaffe, stoppa ett sugrör i koppen & njuta… Huvudvärken försvann direkt! Så där fick jag bittert erkänna för mig själv att jag nog är beroende av kaffe, trots att jag förnekat det i alla år. Jaja, någon last måste man ju ha😉

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu när vi alla är proffs och har stenkoll på klassisk planka och sidoplanka tänkte jag presentera en ny övning där vi tränar en helt annan muskelgrupp, nämligen rumpan? Och lår.. och höft😀

SQUAT MED BENEXTENSION!

För att kunna utföra övningen behöver du ett gummiband.

Ställ dig med båda fötterna på gummibandet.
Korsa det framför dig och för upp handtagen till höfterna.
Ställ dig höftbrett isär med fötterna.
Jobba ner i en benböj, så långt du kan gå ner (dock inte lägre ner än att du har 90 grader i knäled)
Tryck dig upp igen & kicka bak ditt högra ben snett bakåt.
Det är en relativt lite kick där du tänker dig att det är hälen som för sträckningen som går snett bakåt.
Gå ner i en benböj/squat igen.
Tryck dig upp & gör en liten kick bakåt med ditt vänstra ben.
Ner i en benböj/squat igen för att upprepa benextensionen igen med höger ben.
Upprepa kombinationen tills du känner att tekniken sviken & det svider till i rumpa, lår & höft så pass mycket att du behöver ta en liten paus.
Upprepa sedan två gånger till!

Tänk att för varje liten repetition du gör så puttar du upp rumpan några millimeter!!! Fasta, fina & ärtiga rumpor är vad vi strävar efter här & DET KOMMER VI FÅ!!!

Kör hårt!!

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.