Text: Birgitta Tingberg

Mitt första inlägg i SHR:s blogg. Frågan är då – vem är jag som ska börja skriva på denna blogg? Titta gärna under bloggare här på SHR så finns lite mer att läsa om mig. Jag har också en egen blogg där ni kan hänga med. Den ska jag börja använda flitigt är tanken. Adressen till den bloggen är – http://hudbalans.wordpress.com/

Ska bli spännande att ta er med på min resa på den utbildning som jag snart ska börja. Men också på den resa det innebär att ha eget företag inom hudvård och kost/näring. Jag kommer att skriva om hur man kan integrera kost/näring och tillskott i hudterapeutyrket. Vilket innefattar att ta upp hur olika näringsämnen påverkar huden positivt och negativt.
Jag fick för en tid sedan veta att jag fått ett stipendium (Marja Entrich) från SHR. Ett stipendium som ska användas till den utbildning jag ska gå under 1,5 år. Utbildningen heter Funktionsmedicinsk Näringsrådgivare. Tycker att SHR ska ha en eloge som gav mig detta stipendium – jag vill tro att man ser nyttan av att tänka holistiskt. Utifrån OCH inifrån.
Så vi drar väl igång redan idag med att beskriva vad Funktionsmedicin är för något och vad de innebär.

Funktionsmedicin

”Funktionsmedicin innebär att man försöker återställa funktionen hos organ eller biokemiska processer i kroppen innan obalansen manifesterat sig i en sjukdom.”

Funktionsmedicinen är en utveckling ur den vanliga skolmedicinen och grundad på vetenskapliga principer och metoder som bättre kan möta upp behovet av modern sjuk- och friskvård i dag. Till skillnad från traditionell sjukvård där man fokuserar på sjukdomen, ser en funktionsmedicinare till hela personen, vilket involverar samspel mellan personens historia, fysiska och sociala miljö, genetik, näringsstatus, kost, livsstil, mental-, känslomässig-, och själslig hälsa och hur dessa kan påverka hälsan på lång sikt.

Till min hjälp har jag, i dagsläget, Hårmineralanalyser. Hur går då detta till och varför hår? Man klipper så man får cirka 1 matsked hår och sänder till ett av USA:s största labb. Att mäta i hår ger en mer ”övertidbild” än att t ex ta blodprov, urinprov m m. Då detta cirkulerar och ger mer en ”ögonblicksbild”. Därmed inte sagt att den typen av prover inte är bra att göra. Jag kommer att återkomma mer längre fram och beskriva de olika metoderna. Men – och det är viktigt – det är bra att göra en koll av näringsstatus i kroppen och inte bara gissa. Ofta får vi oss berättat från olika håll om vad vi borde äta i form av olika tillskott. Det blir stora rubriker – ena dagen är det D-vitamin och nästa dag är det Krom m m. Men – det man inte vet – är om just JAG behöver detta ämne.

Det här kostar såklart en något (1.600 kr) men många tycker det är värt det om de har problem av något slag. Det man får för de pengarna är en tiosidig rapport som beskriver: metabolisk hastighet, de olika mineralnivåerna såväl de vi behöver som en del toxiska mineraler, kostråd samt kosttillskottsrekommendation. Dessutom stöd och hjälp under hela balanseringsfasen. Mer finns att läsa på http://www.nutri-tech.nu eller http://www.traceelements.com vad gäller Hårmineralanalys och vad det är.
Att arbeta så här – både utifrån och inifrån – är otroligt givande. Jag vet att jag har flera olika redskap att ta till när det gäller hudproblem.

Som en bas ligger alltid en bra Multivitamin.

Några av de kosttillskott jag rekommenderar utöver detta är:

Laktoferrin – är ett glykoprotein (ett protein med kolhydrater bundna till sig) som finns i bröstmjölk, saliv, svett, tårar och andra kroppsvätskor. Det är en del av kroppens försvar mot mikroorganismer genom bland annat dess antimikrobiala, anti-inflammatoriska och antioxidanta egenskaper. Flera studier visar att laktoferrin kan hjälpa vid akneproblem. En av dessa studier, där de deltagande fick 100mg laktoferrin två gånger dagligen under åtta veckor, visade på nedsatta besvär hos 76.9% (30 personer av 39) av de medverkande.

Zink – är kofaktor till omkring 300 enzymer, vilket betyder att det är nödvändigt för funktionen av dessa enzymer, och är viktig för ett stort antal processer runtom i kroppen. Som nämnts ovan behövs zink för omsättningen av vitamin A. Hudceller omsätts och förnyas hela tiden och dessa processer behöver zinkinnehållande enzymer för att fungera. Zink är en strukturell del av den viktiga antioxdanten superoxid dismutas (SOD), som kroppen själv bildar, och ett enzym som hämmar inflammation. Zink är viktig för utvecklingen av immunförsvaret och kan därför fungera bra vid inflammatoriska hudproblem . Studier visar att olika former av zinktillskott minskar aknebesvär, främst av den inflammatoriska varianten. Det är även involverat i aktiveringen av gener, vilket är viktigt för utvecklingen av nya hudceller och för sårläkning. Fisk, skaldjur, nötter och frön är bra källor av zink.

B-vitaminer – och de är många. Där framför allt Vitamin B5 är den som gjort sig populär vid acne eftersom Vitamin B5 reglerar produktionen av talg i huden. Och det är bra med B5 men inte i de doser som ofta rekommenderas på olika sidor på internet. Dessutom bör man inte bara äta B5 utan ha ett B-komplex med en extra dos av Vitamin B5.

Fettsyror – våra celler omges av ett membran innehållande fettsyror som omega 3-fettsyrorna eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA). Dessa fettsyror gör membranet mjukt och spänstigt och bidrar till att näringsämnen lättare kan ta sig in i cellen. Anledning till att fettsyrorna har den effekten är att de är fleromättade, vilket betyder att de är mer följsamma än mättade fettsyror. EPA och DHA finns i fet fisk, krill olja och fiskolja. Den vegetabiliska omega 3-fettsyran alfa-linolensyra från linfrön, linfröolja, valnötter och pumpakärnor omvandlas till de aktiva fettsyrorna EPA och DHA och är ett bra alternativ för vegetarianer och veganer. EPA och DHA har även antiinflammatoriska egenskaper och används ibland vid akne och eksem.

Allt gott till er alla – med förhoppning att vi ses på Hud & Kosmetik. Där kommer jag att prata kring detta ämne – på fredagen kl. 10.00 via en av SHR:s utställare.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.