Text: Lena Edberg

Jag får ofta frågan av nyblivna företagare vilket som är det bästa sättet att marknadsföra sig för att få fler nya kunder.

Mitt absolut nummer 1 tips är att synas på nätet.
Tyvärr behöver det inte betyda att man syns på nätet bara för att man har en hemsida.
99,9 % (typ) av all sökning sker på Google idag, så då måste du ha en hemsida som Google ”gillar”.
Du måste alltså Googleoptimera din hemsida.
Det är mycket viktigt att få ett bra sökresultat när någon googlar det du gör (tex ansiktsbehandling)+ där du finns (tex Lund).
Det är ytterst få sökande kunder som bläddrar sida upp och ner utan man klickar på någon av de på första sökresultatsidan.

Det finns såklart företag som jobbat med att Googleoptimera sidor men som nystartad hudterapeut så är det sällan man har råd att ta hjälp av andra utan man får bli allt i allo själv.

Jag blev förvånad och frustrerad när jag skapade min hemsida för drygt 2 år sedan. Då jag heter Södermalms Hudvård trodde jag att det skulle vara ett googlevänligt namn, om man söker Hudvård Södermalm så borde ju jag komma upp, men så enkelt var det inte.

Så jag började sätta mig in i hur Google fungerar. Det finns säkert många av er som vet mer om det här än jag men för er som är helt gröna inom ämnet så tänkte jag dela med mig av några tips hur du enkelt fixar bättre sökresultat för din hemsida.

Google skickar ut sk spiders som söker efter relevant information för att matcha sökarens sökord så bra som möjligt.

1) Sökord, vad tror du att dina potentiella kunder kommer att söka efter? Tex Ansiktsbehandling i Lund? Då ska du försöka få in de orden och fraserna på så många ställen som möjligt på din hemsida.
Dock fungerar det inte att ”fuska” och bara upprepa ord 100 gånger efter varandra. Det känner googles spiders av.

2) Mycket text som ska vara unik.
Hemsidan får inte vara för ”tunn”. Men det fungerar inte att bara kopiera text från någon annan hemsida. Det ska vara en unik text för din sida.

3) Länkar, få många andra hemsidor att länka till din hemsida genom olika samarbeten tex alla dina leverantörer, eller någon du rekommenderar som en plastikkirurg kan rekommendera dig osv.
Detta känner Google av och din sida verkar relevant och viktig.

4) Sociala media. Inte bara för att synas i många kanaler utan även för att lägga ut länkar till och från din hemsida. Detta gillas av Google.

5) Bilder. Det är bra med bilder med en beskrivande text innehållande dina valda sökord.

6) Googla själv ditt företagsnamn och dina sökord och se hur, var och när du kommer upp. Lägg in dina korrekta uppgifter med hemsideadress på alla gratissidor som har företagsuppgifter och omdömen mm.

7) Googlemaps är väldigt bra och gratis att lägga in sig på.

8) Googla ”SEO” och lär dig mer.

9) Uppdatera sidan ofta så den alltid är aktuell, uppskattas av både Google spiders och dina kunder.

10) Google adwords. Googles spiders går även på hur många unika besökare din sida haft så är hemsidan ny så är det svårare att få ett bra Googleresultat.
Då kan adwords vara ett bra alternativ.
Här gör du en kort annons som ser ut som ett Google-resultat men som kommer överst på söksidan vid sökordsträff.
Du betalar enbart per klick och du lägger upp ett maxtak hur mycket du vill betala per dag.
Mycket enkelt och ger resultat på antal bokningar.

Sedan gäller det att ha en för kunden tilltalande hemsida och ett smidigt bokningssystem men det kan vi skriva om nästa gång.

Vi ses i cyberspace!

Hälsningar
Lena Edberg

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.