Text: Malin Månsson

Då var det dags för mig att skriva mitt första inlägg här – väldigt spännande!
Jag personligen bryr mig väldigt mycket om min hud och har alltid gjort, så mitt yrkesval var ganska självklart.
En välmående hud är för mig en vacker hud. Lyster, glöd ger huden liv. Men alla vaknar inte upp med en sådan hud! Så lite hjälp på traven kommer här;

– Rengöring, ansiktsvatten både morgon och kväll.
Många tycker säkert att morgonen är onödig, men man svettas mycket när man sover så för att slippa trycka in smutsen under makeupen så ta dig 2 minuter extra och rengör huden även då.
– Smörj in huden med produkter som är anpassat efter dig (är du osäker så prata/boka tid med en hudterapeut som kan hjälpa dig.)
– Glöm inte peela huden 1 gång i veckan och ta dig tid att lägga en mask efteråt. Finns även masker man kan sova med om man vill spara tid.
– Ge huden ansiktsbehandling för extra djuprengöring och extra boost några gånger om året.
– Sov ordentligt!
– Ät ren/nyttig, bra mat.
– Drick vatten! Tänk på att tex kaffe är vätskedrivande, så glöm då inte bort vattnet.
– Röker du? Det gör huden både grå, glåmig och rynkig. Så fimpa!
– Stressa mindre!

Som ni förstår kommer inte bara huden må bra, utan även ni själva – och när kroppen mår bra så strålar din hud! Så för att skapa en vacker hud krävs det alltså jobb både på insidan och på utsidan.

Lycka till🙂

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.