Text: Kicki Kamskog


Jag läste en sån himla bra grej på Yogobe, en sida på nätet som är helt fantastisk.
Yoga has nothing to do with show off for others, its just to show up for you.

Jamen vadå, tanker Ni då, vad svamlar hon om nu, vad har vårt jobb med yoga att göra?
Vi, vi jobbar ju för andra, att ge andra omtanke, beröring och energi.
Det är ju våra gäster/kunder som kommer i första rummet.
Men är det verkligen så enkelt?

Vad händer om vi inte fyller på oss själva med energi, omtanke, beröring och positiva tankar?
Visst, jag vet att jag med många får energi av att ge, men någonstans vill vi nog alla också uppleva känslan av att riktigt boosta oss själva med positiva upplevelser och tankar.
Jag tror också att det är nödvändigt för att vi ska kunna förmedla en total upplevelse.

Vi har haft en spännande föreläsning på jobbet igen, den här gången med Anders ”Lampan” Landgren med erfarenhet ifrån bla Skistar.
Det är så himla kul att få ta del av olika personers engagemang och tankar om hur VI ska kunna göra ett bättre resultat på våra jobb.
Och det var just det vi bla pratade om, hur vi gör för att få en kund/gäst, att på en skala till 10 , bli så nöjd att personen i fråga bara måste komma tillbaka till just dig och din arbetsplats och i en utvärdering ger dig högsta betyget.

Lampan menar på att det enligt vetenskapliga studier visar att den där sista biten upp till en totalt nöjd kund bygger på känslan.
Det är helt enkelt det emotionella som styr.
Det är inte sättet vi la på masken, eller att vi har bäddat behandlingsbädden si eller så, utan det är helt enkelt HJÄRTAT och känslan som styr.
Att vi är proffsiga och kunniga i det vi gör är ju redan en självklarhet.
Men för att få våra gäster/kunder till att ge oss full pott, måste vi helt enkelt ha HJÄRTAT med i det vi gör.

Och för att kunna göra det, att ha HJÄRTAT med, måste vi ju självfallet börja med oss själva tycker jag.
Så för att falla tillbaka på den översta meningen och utveckla tankegångarna, så menar jag ju självfallet inte att alla måste börja yoga.
Nej, jag menar att vi ska anamma tanken att vi också måste ta hand om oss själva, att vi finns där för oss själva och tror på oss själva.
Jag har genom åren tyvärr träffat på alldeles för många som ororar sig för att göra rätt.
Fyll på med god energi, se dig själv i spegeln och säg något snällt.
Dels för att vi är värda det, men också för att vi ska kunna förmedla positiva upplevelser och känslor till andra.
Glöm inte bort dig själv och dina egna erfarenheter och kunskaper som bara just du kan förmedla.
Var trygg och stolt över dig själv, visa att du brinner för det du gör, vad du än gör.

Fundera inte så mycket på småsaker, som exakt hur man ska ropa upp en kund i väntrummet.
Fyll rummet med din hjärtliga energi istället, för den, den betyder så mycket mer för kunden/gästen än om du har ett högt eller lågt ljus på ditt behandlingsrum.

Visst är helheten viktig, jag vill absolut inte föringa den, men det är HJÄRTAT och känslan som styr om det blir full pott, och det är ju där du blir den allra viktigaste pusselbiten.

Och vi som har förmånen att skänka andra människor glädje och kunskap som i vårt yrke, ja det är ju bara att gratulera oss själva.
Vilken fantastik arbetsmiljö.
Låt just din passion blomma, låt just dina kunder och gäster ta del av just din unika passion.
För det är ju då det blir något alldeles extra.
Och det vill vi ju ge, det där lilla extra.
För visst är det så, det är dom som blomstrar av sin passion, det är dom man minns.
Men för att blomstra måste vi som sagt också vattna!

Ta dig en liten funderare på vad som är passionen för just dig!

Fundera också på
3 saker som gör en terapeut till en bra terapeut.
3 saker som gör just dig till en bra terapeut.
3 saker som du tycker att du kan arbeta på för att bli en bättre terapeut.

Men hämta funderingarna utifrån dig själv, var ärlig och sann så får du dom bästa svaren.
Och eftersom jag vill att Ni ska vara ärliga så bjuder jag på ett personligt exempel från mig själv.

            

Min passion är helheten som Spa världen erbjuder, jag älskar verkligen att jobba på SPA.
En bra terapeut ska vara kunnig, trygg, medmänsklig och ha hjärtat på rätta stället.
Jag tycker att jag har lätt att få människor att slappna av och känna sig bekväma.
Skulle vilja ha en egen wow effekt, gå från att vara ”lagom” till just wow.

LYCKA TILL!
Kram Kicki

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.