Text: Caroline Svensson

Rutiner.
Jag älskar rutiner.
Men jag har också funderat mycket runt just bra rutiner, varför är de så svåra att skapa och hålla?

Vi pratar dagligen om rutiner som professionella hudterapeuter. Jag anser också att när man har småbarn då är det viktigt med rutiner, att det är rutin på träning som ger resultat, rutin på bra hudvård som gör skillnad etc. Jag funderar ofta på detta i olika former. I mitt yrkesval som hudterapeut träffar jag dagligen kunder som vill få rutin på bra daglig hudvård, ”jag vet ju att det ger resultat men jag glömmer bort att jag har bra produkter i skåpet” är en klassisk kommentar. I mitt privatliv stöter jag dagligen ihop med mina tankar om rutiner för småbarn då jag har en 7 månaders bebis hemma. Men det som har tagit över mycket på sistone ang rutiner är egentligen min brist på rutin när det gäller min egen fysiska träning. Jag brukar höra att ”om du verkligen vill träna så går det” och liknande saker. Men är det verkligen så? För flera år sen tränade jag mycket och gillade det verkligen! Min livssituation såg verkligen annorlunda ut då men jag känner att jag har precis samma behov nu som då. Och det är det som gör mig frustrerad. Varför tränar jag inte, jag vet ju att det gör mig glad i både kropp och knopp? Hur svårt ska det vara att komma iväg, det är ju trots allt en investering för mig och mitt liv? Jag har inga bra bortförklaringar utan det enda jag kan säga i ärlighetens namn är att jag inte har rutin på träningen och har för tillfället ingen bra aning om hur jag ska ta mig in i rutinen som jag verkligen suktar efter. Anledningen till att jag suktar och verkligen vill hitta en väg är för att jag vet hur bra jag mår när jag har rutin på träningen.

En parallell till mitt personliga dilemma är just det som jag, i mitt yrke som hudterapeut stöter på när jag träffar mina kunder. Det är lätt för mig som professionell hudterapeut att tala om för kunderna vad de borde göra och vilken skillnad det skulle bli bara de ändrade lite grann på sina morgonrutiner t ex. Men jag anser att den stora utmaningen inte ligger i att informera om vad de borde göra utan att försöka klura ut hur man som hudterapeut kan nå just denna kunds drivkraft till att verkligen ändra sin dagliga rutin. Detta för att uppnå ett långsiktigt och därmed hållbart resultat.

En annan parallell är när vi ska besöka tandläkaren. Hur många är det inte som borsta tänderna lite extra noga precis innan man knackar på tandläkarens dörr för rutinkoll? Och som fortsätter vara väldigt noga med tandläkarens tips och råd veckan efter besöket? Men som kommer på sig själv en månad efter att man är tillbaka i gamla halvbra rutiner igen?

Kan vara samma för en del när det gäller mat. Man vill äta nyttigare men när man sitter där på fredagskvällen och ska förtära sin tacos så häller man även upp ett glas cola, precis som det brukar vara. Men inte borde. Eller chipsen som hälls upp inför varje film som ska ses, även om man förra veckan tänkte att ”nästa gång jag ska se film tänker jag skippa chips och cola och istället skära upp lite grönsaksstavar som snacks”.

Åter till mig som hudterapeut. Jag är nyfiken på hur du som kund tror att vi som hudterapeuter kan hjälpa er att verkligen ändra rutinerna för er dagliga hudvård så att de håller på lång sikt? Det vi lärde oss i skolan är självklart för mig, att vi inte ska pracka på våra kunder alla produkter som finns för just deras hud utan att man känner av och lyssnar sig fram under behandlingstiden och därefter lägger fram ett förslag som passar den specifika kunden och dess vilja att förändra just då. Men återigen, viljan är oftast så mycket starkare än själva drivet att verkligen göra förändringen.

Så, hur vill du som kund bli bemött och tipsad för att få bättre och långvariga rutiner på din dagliga hudvård? Ta gärna med dig frågan härifrån, gå till dig själv, fundera. Reflektera gärna med din hudterapeut vid nästa besök! Jag som hudterapeut hjälper dig gärna och kommer självklart fortsätta klura på det här!

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.