Text: Kicki Kamskog

Med ett uns av vemod skriver jag mitt sista inlägg härifrån fjällen för denna gång. 2 veckor kvar på denna arbetsplats som jag trivs så otroligt bra på, mitt lilla hudrum, Dalen där jag gjort mig så hemmastadd, ännu en vinter får klara sig utan mig tills det blir dags igen. Och mina fina, fantastiska medarbetare och kollegor som ska bytas ut, ännu en gång.
Men är man säsongsarbetare så är man, och det börjar bli dags för nya äventyr, nya arbetskamrater och nya team. Det kommer OCKSÅ att bli så fantastiskt kul. Snöbilder och poolbilder med turkost vatten kommer att bytas ut mot sand och äkta havsvatten.

bild 3

bild 4

Medan många av Er förhoppningsvis var på Hud & Kosmetikmässan och fick en massa ny inspiration och kunskap, varvat med mingel med nya och gamla bekantskaper, så var jag på kurs inför sommarens jobb.
Kursen hade inte med själva hudterapeutjobbet att göra, utan hade fokus på ledarskap. För här ska det minsann till att bli chef i sommar, jo man tackar, kul att få det förtroendet. Jag ska basa över ett litet Spa & Fitness-team, men också vara en i gänget! Vilken utmaning va? Att se till att både arbetskompisar och arbetsgivare blir nöjda med ens jobb.

Att Lyckas som ett team, är en av våra värderingar som ska få oss att lyckas! Lyckas som ett team står för något som jag personligen också står bakom till 100 %. Jag vet, det är inte alla av Er som jobbar i team, men många av oss gör det, på olika salonger, spa anläggningar, kliniker eller som jag, på hotell utomlands. Så för Er som jobbar själva, kanske på Era egna salonger, så kan ju Ert team vara leverantörer, eller varför inte vi andra, vi kollegor.

Att arbeta i team är inte alltid helt lätt, man ska gå igenom vissa faser innan teamet har satt sig. Man ska liksom ta sin plats i gänget och dessutom känna sig nöjd med vart man hamnat.
Fas 1 brukar vara ganska friktionsfritt, alla är positiva, glada och förväntansfulla inför det nya.
Fas 2, det är då det kan börja knorra lite grann, man kanske inte trivdes så himla bra ihop ändå, man hittar helt plötsligt en del fel på varandra som man inte såg från första början OCH man börjar framförallt hitta fel på chefen.
Fas 3, det är dit man vill, det är då man tragglat sig igenom barnsjukdomarna i teamet, accepterar varandra OCH chefen, och jobbet flyter på.
Det här är egentligen inget konstigt, det är faser alla team går igenom, får man dessutom en ny medarbetare i gänget, så hamnar man tillbaka i Fas 1 igen.
Så att ta sig till Fas 3 kräver ju lite arbete, av såväl dig själv som av chefen. Man kan ju hoppas att man har en chef som ser det positiva av att ha ett enat team. Så att man tillsammans bygger teamet, gör det tryggt och stark för alla att vara i. Det vet vi ju alla, det känns ju utåt, för våra kunder/gäster om vi är ett enat och stark team som trivs med varandra.

bild 1(1)

Men hur sjutton gör man då, rent konkret? Ja, jag personligen tror på ärlighet och öppenhet, raka puckar, tydliga besked, men samtidigt på ett ödmjukt och schysst sätt.

Ha möten, våga vara ärlig, ta upp Era svagheter, för vi har alla svagheter, ta upp Era styrkor, för det har vi också alla. Ta hjälp av varandra, stötta varandra, och acceptera att alla är olika. Våga ge varandra beröm, även om du egentligen hade velat vara den som kom på den bra idén som din kollega kom på. Ha teambuilding, små och stora. Det kan ju vara allt ifrån att besöka ett Spa, äta en god bit mat tillsammans eller bjuda in en föreläsare.
Jag kan inte nog betona vikten av att vi ÄR olika personligheter i våra team, vart vi än jobbar, i vilken bransch det än må vara och det är så det ska vara! Det skulle inte fungera om vi alla var exakt lika, så se det som en fördel.

Försök att hoppa över skitsnacket i fikarummet, lyft upp det eventuella problemet till ytan vid ett möte t.ex.
– Jag blir lite irriterad när du aldrig slänger dina handdukar direkt i smutsen! eller vad det nu kan vara.
Ofta är det ju inte något stort problem, som orsakar tissel och tassel. Skulle det vara ett större problem, tar man ju självfallet upp det med sin chef.

Se varandra, ha gemensamma mål, tro och lita på varandra och ställ upp för varandra. Våga be om hjälp, tips eller råd av en kollega, vi har ju faktiskt alla olika erfarenheter med oss i vårt bagage, gällande såväl kunskaper som erfarenheter. Vi kanske har gått olika utbildningar, kanon, se det som en vinstlott, då kan Ni ju jämföra och dela kunskaper med varandra.

Sist men inte minst, HA KUL, det är så otroligt berikande att ha arbetskollegor att dela sin vardag med. Det är ju ingen som kan förstå dig och din arbetssituation så bra som en kollega.

bild 1

Så till mitt blivande team därute säger jag bara, jag ser verkligen fram emot att få arbeta med Er och tillsammans kommer vi att göra ett kanonjobb och skapa den bästa upplevelsen för dem som är det allra, allra viktigaste för oss – våra kunder/gäster! Let´s go!

Och till Er andra önskar jag Lycka Till!
Vi hörs snart igen!
Kram
Kicki

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.