Text: Kicki Kamskog

HAR VI NÅGOT VAL, ATT PÅVERKA VÅR SITUATION ELLER HAR VI ACCEPTERAT ATT DET BARA SKA VARA SÅ, STRESSIGT ALLTSÅ!

När jag sålde min restaurang för några år sedan lovade jag mig själv att aldrig bli chef igen.
Även om jag tyckte att det var oerhört kul att vara chef, och gillar att ha många bollar i luften, så blev priset att vara egen inte värt det.
Priset jag då fick betala var, för lite tid med mina fantastiska ungdomar, oregelbundna arbetstider, oregelbundna matvanor, alldeles för lite sömn, stressen över att inte veta hur månaden skulle gå, stressad relation.

Men visst har vi ett val att ändra på vår situation. Jag satte mig ju mig som bekant på skolbänken igen och utbildade mig till för mig sedan länge ett drömjobb, hudterapeut.
Alla har kanske inte möjlighet att börja studera som jag gjorde, men det är alltid något man kan ändra på.

Jag är så oerhört tacksam för att jag vågade ta steget att förändra mitt liv, förändra det till något som för mig kändes rätt.
Jag arbetar igen med världens bästa jobb på världens bästa ställe.
Jag har precis bytt ut den härliga fjällvärlden mot Medelhavet.
När jag sitter i receptionen på ”vårat” Spa har jag utsikt över ett klarblått Medelhav, där närmsta granne är Afrika!
Jag måste faktiskt nypa mig i armen ibland för att förstå att det är på riktigt.
Men det är inte bara slumpen och tillfälligheter som styr våra liv.
Nej, vill vi något tillräckligt mycket så, kan det bli så, tror jag i alla fall.
Man kanske får jobba lite för det, men det går, bara man vill!

Nåväl, nu var det lite om stress mina funderingar egentligen skulle handla om.
Jag är tillbaka i Grekland, på ny arbetsplats, nya arbetsuppgifter, nya arbetskamrater och ett stort hotell som skulle öppnas.
Dessutom måste jag erkänna att jag också har en slags chefsposition.
Jag är ju förvisso bara ansvarig för Spa avdelningen, men det kan vara nog så.

Så det är ju klart att även jag stressar, men med mina år på nacken så vet jag ju också att det oftast lugnar ner sig, när allt det nya blir till rutiner, vilket det nu börjar bli.

Men jag menar, om man stressar ALLTID, varje dag, varje vecka, år ut och år in, och om stressen aldrig blir till rutiner, vad händer då med oss, hur påverkas vi, gör vi det överhuvudtaget, påverkas alltså?

Självklart, dels lägger man andra intressen åt sidan, för dygnets alla timmar räcker inte till, så när jag egentligen behövde yogan som mest, så hade jag inte tid att ta mig till mattan.
Och att skriva, bara för att det är roligt att skriva, det har jag inte ens funderat på.
Lägg därtill lite dåligt samvete för detta, så är stress karusellen igång.

I dagens samhälle blir faktiskt sjuka av hur vi tillåter oss att leva idag.
Man kan läsa på Världsorganisationens hemsida att den vanligaste orsaken till för tidig död i Europa idag är stressrelaterade sjukdomar.
Måste vi kanske inte stanna upp, fråga oss själva om det är värt det?
Är det verkligen värt att drabbas av hjärt & kärlsjukdomar, kronisk smärta i leder, diabets 2 som är några av de vanligaste livsstilssjukdomarna idag?

Vad händer med våra kroppar och vad händer med vår HUD?
För visst träffar vi alla, ganska ofta kunder som undrar varför dom får massa röda utslag på käkbenet, lägg därtill trött, glåmig och hud med lite lyster och liv.
Sömnsvårigheter……
Stress!
Huden får inte tillräckligt med syre och näring och detta leder till hudproblem.
Magsmältningen påverkas, man får lätt gaser och man blir ganska ofta förstoppad.
Stress!
Musklerna blir spända vilket leder till inflammationer i kroppen, såsom muskel och ledvärk, ont i nacken och inte minst ont i huvudet.
Stress!
Vi blir också lite nedstämda i humöret, energin blir som bortblåst fast vi behöver den som mest.
Stress!
Blodtrycket åker berg & dalbana.
Stress!

Nu menar jag återigen inte att min livsval är lösningen på mina, dina och våra kunders problem.
Men jag tycker att det är viktigt att vi stannar upp, tänker till, ser över vad som är viktigt.
Vågar att säga ifrån, det är inte nödvändigt hänga med på allt, man blir varken en sämre människa eller sämre förälder, arbetstagare eller partner bara för att man inte orkar allt.
Snarare tvärtom!

Och att vi som jobbar med det vi gör har ändå chansen att kunna inspirera våra kunder/gäster till att i alla fall fundera på sina livsval.
Självklart inte med några pekpinnar, utan bara berätta att utslagen på käkbenet kanske inte beror på oren hud, utan det kanske kan vara en stressad livssituation.

Man behöver ju inte utesluta allt, men man kan i perioder av sin tid portionera ut jobb, stress, god mat, goda ostar, gott vin, träning, hälsoresor, egentid, internet, fb. Snapchat, instagram, after work etc etc i lagom doser.
TÄNK, hur mycket av vår tid går inte åt till att surfa runt på FB tex, helt galet egentligen.

Mitt råd är, om du nu måste ha mobilen med dig ut på power walken, ladda den med musik, musik som just du blir glad av.
Annars, låt bara tystnaden tala, om du nu inte bor i en storstad, då satsar jag hellre på musik faktiskt!

Men är det då inte skillnad på positiv och negativ stress.
Jo visst, positiv stress kan ju tom vara lite ”uppfriskande” för oss, vi blir lite mer alerta, lite mer drivna, lite mer på G, så att säga och får egentligen ganska mycket gjort.
I alla fall till en början, för fortsätter den positiva stressen dag ut och dag in, det är ju då den blir till negativ stress, anser jag.
Och det är då det börjar bli farligt.

Så den stress jag har upplevt i och med öppnandet av hotellet har i mitt fall varit positiv stress som nu klingat av till att bli rutiner.
Men jag har ju också haft den turen att ha ett fantastiskt arbetsteam att jobba med, och det betyder ju väldigt mycket.

Så till Er all därute, terapeuter som kunder.
Njut av livet, fånga dagen, gör det bästa av just ditt liv, för man vet aldrig när det tar slut.

Vi hörs
Varmaste kramar
Kicki

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.