Text: Lena Edberg

Jag gick på ”Sweden business Mastery” och lärde mig mer om att lyckas i (affärs)livet.

Det var 5 talare på programmet.
Max Söderpalm, Magnus Helgesson, Tomas Enhager och Kjell Enhager
vilka är några av Sveriges bästa coacher, säljare och entreprenörer. Avslutade gjorde skidskytte-drottningen Magdalena Forsberg med att berätta hur hon nådde sina mål.

Kjell Enhager pratade bl.a. om:
Vart ska vi lägga våra tankar, fokus och energi?

My Business – det vi kan påverka, det ger en känsla av kontroll och därmed ökat självförtroende.
Det är här du ska lägga fokus och energi.

Your Business – vad andra gör , kan du inte påverka, självförtroendet sjunker.
Oroa dig inte för dina konkurrenter eller kollegor. Om de tar dina idéer, ta andras idéer själv. Om du bara är tillräckligt bra själv behöver du inte oroa dig för dina konkurrenter.
Sköt dig själv och bry dig inte så mycket om vad andra gör eller tycker helt enkelt.

Gods business, naturkrafter, ekonomiskt läge osv vi absolut inte kan påverka. Det är helt och hållet icke konstruktivt att skylla på eller oroa sig för ekonomiskt läge i världen tex.
Samma vindar blåser på alla, försök att fokusera på det som är positivt istället.

Magnus Helgesson visade en intressant modell om de 6 mänskliga behov som man ska försöka tillgodose om man vill ha nöjda och återkommande kunder.

1) Trygghet. Kunden måste känna att det är tryggt och säkert att gå till dig. Här har vi auktoriserade hudterapeuter verkligen ett försprång med behandlingsskadeförsäkring , rätt utbildning, vidareutbildning, etiska regler och att vi håller oss inom vårt kompetensområde.

2) Spänning /variation. Här gäller det för oss att hänga med i branschen och vara lite på hugget, utbilda sig, för att kunna erbjuda nya behandlingar eller produkter.

3) Betydelse/unikiter. Se och kom ihåg kunden! Alla människor vill bli sedda och uppmärksammade. Skriv upp på kundkortet lite stödord om minnet sviktar.

4) Kärlek /relation. Här har vi guldläge. Vi berör verkligen kunden. Försök även skapa en relation och ett förtroende.

5) Tillväxt. Kunden ska känna att de växer och utvecklas efter ett besök hos dig. Vi ger kunden kunskap om sin egen hud och kanske om sig själv och ger mervärde i form av avslappning och chans att ladda batterierna.

6) Givande/bidrag. Känslan av att ge ökar motivation och välbefinnande för både dig och din kund. Genom att ge bidrag till hjälporganisationer, sponsring och ta ett miljöansvar tar vi ansvar och skapar mening.

Tillgodose 4 av dessa och du har en kund för livet.

Tomas Enhager visade avslappningsövningar och pratade mycket om hur viktig hälsan är för att orka jobba hårt o lyckas

Detta behövs för framgång och nå sina mål

Hälsa: näring , återhämtning & rörelse.

Fokus : du får det du fokuserar på.

Verktyg: vad behöver du?

Magdalena beskrev hur viktiga hennes målbilder varit för att hon skulle hålla disciplinen att träna hårt varje dag.

Max berättade hur man maxar sin försäljning.
Öka din försäljning genom att vara expert på det du gör och det du säljer. Plugga varje dag i 15 minuter för att alltid ligga steget före kunder och konkurrenter. Dela ditt årsmål/ budget/önskad omsättning med 222 så ser du hur mycket du behöver få in per dag.
Om du säger att det är svårt att sälja blir det svårt att sälja. Är du väl påläst och förberedd så är det inte svårt.
Om detta får vi lära oss mycket mer (och specifikt för vår bransch) av Max Söderpalm i höst.

Hoppas vi ses då!

Lycka till i arbetslivet, affärslivet, föreningslivet och kärlekslivet!

Kram
Lena

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.