Text: Malin Månsson

Sommaren är verkligen här nu! Skön tid som ger mycket energi! Ut i solen och låt D-vitaminer strömma in, men glöm som sagt inte solkräm efter dina 15 minuter av energiladdning!
Själv kommer jag fortsätta med tillskott av D-vitamin även över sommaren, för jag vet hur svårt jag har för att vara ute utan solskydd.. Men vet också att jag behöver solen, så för mig blir det lite tvärtom än för er flesta.

Många ska lära sig att kanske gå undan i skuggan lite, smörja dig extra under dagen. Medan jag som är lite av en ”skadad” hudterapeut ska lära mig att vistas lite mer i solen (såklart insmord), haha. Enligt min sambo är jag den killen i filmen Benchwarmers som är rädd för solen och äter solkräm.

Skämt och sido, men när man vet vad solen gör mot huden kan de hända att man tar lite avstånd, men som jag nämt tidigare är solen livsviktig. Så försök hitta en balans!

Liten kom-ihåg-lista:
– solskydd gör dig inte mindre brun, utan skyddar din hud
– minst spf 15
– smörj minst 2 ggr om dagen om du är på ex stranden
– drick mycket vatten
– du har bara en hud, ta vara på den (kroppens största organ)!

Så ut och ladda era batterier!🙂

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.