Text: Kicki Kamskog

ATT INSPIRERA
Det betyder mycket för mig, att just inspirera.
Att i alla fall försöka, inspirera mina gäster/kunder och mina arbetskollegor.

När man som jag, jobbar på ett hotell, så betyder ju det att man inte träffar gästen/kunden mer än en gång, eller kanske 2 under deras vistelse på hotellet, så man har ju en ganska begränsad tid på sig att inspirera.

Vad är det då just jag vill inspirera till?
Jo, jag har sagt det förut, men säger det igen, att just jag har hamnat på rätt plats, att ha ett SPA som min arbetsplats gör mig så himla glad, varje dag.

När jag gick min utbildning på Gildaskolan hade vi under våra Spa veckor en utbildare från Kerstin Florian som frågade var och en av oss, vad vi ville med oss själva och utbildningen.

Jag vill bli som hon på bilden svarade jag.

Och så blev det, här sitter jag nu, på en strand i Grekland och jobbar med det bästa jobbet i hela världen, att jobba på SPA.

Dess hörnstenar som innehåller helheten för att vi ska må bra.
Dessa hörnstenar gör jag mitt bästa med att förmedla till gästen/kunden.
Såååå många som kommer på massage och har ont i axlar och skulderblad, av stress, mycket arbete, lite sömn etc etc, men också frånvaron av att göra något själv för kroppen, som något så enkelt att stretcha.

Visst, jag kan också få ont, speciellt när sommarsäsongen sätter igång eftersom vi har så många massager på hotellet då.
Men jag VET, att det går att träna och stretcha bort.
På min älsklingssida för yoga, YOGOBE, kan du hitta speciella anpassade program för just axlar tex.
Eller be om hjälp av någon som kan tipsa dig om övningar som passar just dig.

Man blir både glad och peppad att träna annat då det onda försvinner.
Och vi mår ju ALLA bra av att röra oss och det syns både på insidan och utsidan om vi är aktiva.

Beträffande maten och drycken, så det enda som har funkat riktigt bra för just mig är att leva 80/20.
Dvs, 80% av en vecka lever jag sunt med medvetna val av råvaror och dryck som gör att just jag mår bra.
Men de andra 20, så fuskar jag till det, för vad vore en sommar utan en riktigt god glass.
Men där uppmanar jag gärna mina gäster/kunder att hitta en variant som passar just dom.

Drycken, framför allt alkoholen då, har jag dragit ner på den här sommaren.
Jag känner mig, trött, ofräsch, plufsig, allmänt olustig om jag dricker alkohol, vilket är ganska lätt att göra sommartid, och för att inte tala om när man jobbar i Grekland.

Och visst blir vår hud påverkad av alkohol, vi blir lite mosiga i huden, lite rödsprängda och lite glanslösa.
Så jag rekommenderar varmt till att tänka efter en gång innan man slentrianmässigt beställer ett glass rosevin.
Visst, det är fantastsikt gott, och vi ska ju unna oss, men vi kan också ibland unna oss en frisk, fräsch, hud som vi boostar med något friskt i glaset i stället.

Clubsoda, med krossad is, mynta och lime, såååå gott!
Tranbärsjuice, med pressad färsk lime och massa is.
Granatäpplejuice med clubsoda och is!
Ananasjuice med kokosmjölk och is!
Färsk äppeljuice!
Morots & apelsinjuice!
Yoghurt med pressad apelsin och mynta med is är världen godaste smoothie och är super efter träning också!
Listan kan göras hur lång som helst.

Solen, den så efterlängtade solen, som värmer vår vintervita, frusna kropp.
Och ger oss vårt välbehövliga D-vitamin.
Men, här kommer vårt fantastiska ord lagom väl till pass.
Sola LAGOM, du vet väl att det är farligt att bränna sig.
Man blir dessutom rynking i förtid, torr och fuktfattig i huden.
Det har varit ganska mycket skriverier om solskydd och dess effektivitet.
Det ÄR noga att smörja in sig många gånger under en dag i solen OCH gärna sitta i skuggan ibland.

Behandlingar, dessa ljuvliga behandlingar som man får möjlighet att ”bjuda” gästen/kunden på.
Jag bara älskar att få ge mitt bästa till min gäst/kund.
Ödmjukt får vi också tänka att våra gäster/kunder betalar en i dag ganska stor summa för att komma till oss på behandling.
Jag tycker absolut att det är vår skyldighet att ge vårt allra bästa.

Och produkterna, som så många inte vågar rekommendera, VA?
Jag jämför med mina frisörbesök, där jag bara skulle älska om någon frisör vågade rekommendera mig nåt som Ev skulle kunna hjälpa mig och mitt tunna hår.
Jag sitter där med ”öppen” plånbok och är beredd att öppna den stort, bara hon rekommendera mig något som passar just MIG!
Men icke…..
Jag skulle bli lika förbaskad om den hud eller spa terapeut jag går till, inte tar sig tid att rekommendera mig vad som passar just MIN hud eller kropp.
Självklart behöver jag inte köpa något ifall jag inte vill, men jag vill i alla fall att terapeuten ska visa just MIG så stort intresse att hon berättar vad hon, eller han också för den delen har att erbjuda.
Så släpp tanken att vi försöker ”kränga” på våra gäster/ kunder produkter som dom egentligen inte behöver.

Prata så pass mycket med din gäst/kund att du får reda på vad just hon/han behöver för att må bra, alternativt ännu bättre.

Sist, men inte minst, våra fantastiska kollegor, som ofta blir till goda vänner.
Tänk att ha turen att få arbeta i lag, tillsammans med inspirerande och glada medarbetare.
Vi hade i vintras en kul föreläsning på Storhogna Högfjällshotell, där vi skulle skriva något positivt om varandra.
Det tog jag med mig hit till Kreta, och jag rekommenderar det varmt.
Det är en fantastisk boost att i skrift få läsa vad kollegorna tycker man har för positiva sidor.
Mina lappar sitter på min sovrumsspegel, och jag läser dom varje morgon!
Sååå härligt!


Ta hand om dig, så orkar du också ta hand om andra.
Lev, njut, älska, skratta, lev livet!

Så mitt i sommartider önskar jag Er en fantastik sommar,
Såväl till Er som jobbar, men också till Er som har semester.
Och skulle någon av Er fira semester på Sunwing i Makrigialos på Kreta, så hoppas jag att Ni kommer in på SPA och säger hej!

IS WHAT YOU ARE DOING TODAY, GETTING YOU,
WHERE YOU WANT TO BE TOMORROW?

GLAD SOMMAR
KRAM
KICKI

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.