Text: Lena Edberg

Jag har länge varit intresserad av att hitta ett professionellt, effektivt hudvårdsmärke som vänder sig till oss Hudterapeuter. Det finns många salongsmärken som även finns lättillgängligt över disk på varuhuset och på nätet.
Men jag söker något med det lilla extra, som kräver en rekommendation från en utbildad expert på hud.
Vissa märken kallar sig medicinska men eftersom en hudterapeut inte är medicinskt utbildade och dessa produkter inte är läkemedel så det är ett vilseledande begrepp.

När jag hörde talas om Dr Zein Obagi som har löst det med att ta fram en serie för hudläkare som jobbar på sjukdomstillstånd i huden och en för hudterapeuter som jobbar effektivt för att förbättra en frisk hud blev jag nyfiken.

För några dagar sedan deltog jag därför på en grundkurs i hans serie för hudterapeuter ”ZO Skin Health”.

Jag begav mig till Hudhelses lokaler vid Södermälarstrand.
Vi var flera deltagare som lyssnade intresserat på Mikaelas föreläsning om Dr. Zein Obagi, hans filosofi och produkter.


Dr. Zein Obagi är dermatolog och forskare som tog fram sin första medicinska serie för 25 år sedan.
Han sitter öven i styrelsen för The American Board of Dermatology och räknas till en av världens främska experter på hud.

Han vill höja ribban för hudhälsa och göra det möjligt för alla att få en frisk hud som fungerar optimalt.
De viktigaste ingredienserna för att uppnå detta är retinol (en form av A-vitamin som stimulerar), peptider (molekyl med flera aminosyror), enzymer (katalysatorer) och Antioxidanter (förhindrar oxidering).
Sedan ska dessa kombineras på rätt sätt och med en hög koncentration av de aktiva ingredienserna.

Vi igenom alla produkter som vi fick känna och klämma på. Det fanns bland annat en jättehärlig handbehandling vi testade.

Efter en lunch med mycket skratt demonstrerades Dr. Zein Obagis Hudbehandling ”Ossential Stimulator peel” Som gör huden fastare, jämnare och reducerar linjer. Denna syra-peel innehåller bla mandelsyra, mjölksyra, citrussyra och kojicsyra.

Nu håller jag på provar serien hemma och är redan förälskad i flera av produkterna som tex ”Ossential Growth Factor Serum Plus” med 0,4 % retinol.
En fördjupningskurs i den mest kraftfulla produkten ”Ossential Radical Night Repair Peel” med mycket hög halt av retinol (1%) är redan inbokad.

Stort tack till Mikaela och Pia på Hudhelse för en trevlig, intressant och lärorik dag!

Kram
LENA EDBERG

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.