Text: Birgitta Tingberg

Till att börja med kan jag ställa frågan till mig själv.
Vad gäller andra får det bara bli spekulationer.
Men – vad gäller mig själv – så gör jag det urdåligt!
Jag går i stort sett aldrig på någon ansiktsbehandling, det jag rekommenderar mina kunder att göra regelbundet.
Jag går heller väldigt sällan på massage eller fotvård eller för den delen manikyr. Det är klart att de behandlingar
jag nu nämnt – kan jag ju göra själv – förutom massage då. Innan jag utbildade mig till hudterapeut, så gick jag
regelbundet och unnade mig behandlingar. Så det är lite märkligt att jag inte gör det nu.
Om jag ser mig omkring och då jag pratar med kollegor, så upptäcker jag att det är lika illa ställt. För ett par veckor
sedan träffade jag en massa kollegor på en tillställning. Kom då att prata med en kollega som inte gått på någon behandling
på typ 10 år.

Vi borde verkligen – om inte annat så i rent studiesyfte – verkligen gå på behandlingar regelbundet.
De gånger jag får (jag skriver får eftersom det nästan alltid är vid olika utbildningar… och det liksom ingår) behandling –
så tycker jag alltid att det ger något. Ibland positivt, där jag får inspiration om hur jag själv kan göra alternativt kan
jag förstå, t ex hur himla ont det kan göra med en del behandlingar. Viktigt att veta för att förstå våra kunder.
Nåväl – för mig ska det bli ändring på ovanstående. Så jag rivstartar genom att åka till ett SPA i Polen. Där har jag bokat
en behandling per dag, i 6 dagar. Det kommer att bli nåt det. De behandlingar jag bokat är: ansiktsbehandling, fotvård, manikyr,
massage, kroppspeeling och SPA-behandling. Nu ska jag verkligen skärpa mig efter denna resa – och gå på behandlingar av olika
slag.

Hur svårt kan det vara?
Samt – när man hela tiden ger och ger och ger till kunder – så tror jag man blir en bättre terapeut om man också tankar lite
mellan varven.

Återkommer här på bloggen med mina upplevelser från min SPA-resa, som är 21-28 september.
Tar tacksamt också emot synpunkter och input om hur ni, mina kollegor, där ute i landet tar hand om er. Kanske har jag fel och
det bara är jag som är urkass på att unna mig behandlingar. Fram till nu vill säga för nu är det – bot och bättring!

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.