Text: Birgitta Tingberg

Sådärja, nu har jag verkligen gått ”allin” vad gäller behandlingar. Det som jag skrev om tidigare, att jag
tror, att vi hudterapeuter är rätt dåliga att gå på regelbundet. Och som vi rekommenderar våra kunder att göra!

Vad har jag då gjort – och framför allt – hur ska detta hålla framöver?

Jag har varit på SPA-resa till Polen. Närmare bestämt ett ställe som heter Pod Tezniami. Det ligger cirka 2 timmar
söder om Gdansk. Om någon av er är nyfikna på detta ställe och denna typ av resa – kontakta mig gärna på info@hudbalans.se.

Det som ingick i resan var hela anläggningen och dess olika upplevelser samt en kurs i tre eftermiddagar i Mindfulness.
Resan anordnades av Christer och Katarina Andevid. Christer var den som startade Masesgården och Katarina är läkare på en
VC i Solna samt även en massa annat bland annat Mindfulnessinstruktuör.

Min vecka såg ut så här:

Måndag – läkarundersökning och hållningskontroll. Efter detta gick dagen ut på att rivstarta
igång med behandlingar som bestod av: lymfdränage, varma omslag i ryggen samt laser även det i ryggen.

Tisdag – vattengymanstik, varma omslag och laser i ryggen, lymfdränage samt chokladmassage med varm
chokladolja. En upplevelse av en fantastisk kvinna. Gymbesök samt på kvällen 45 minuter i en saltgrotta.
Saltgrotta är bra för hela andingsapparaten.

Onsdag – vattengymnastik, varma omslag och laser, lymfdränage, fotvård samt aromamassage. Gymbesök och
saltgrotta samt besök på SPA-avdelningen och alla olika typer av bastu. Bastu är fantastiskt som detox.

Torsdag – vattengymnastik, varma omslag och laser i ryggen, lymfdränage, vax av ben, gymbesök och på kvällen SPA-besök.

Fredag – besök i Torun (Kopernikus hemstad) men så på eftermiddagen en fantastisk ansiktsbehandling och varma omslag
för min rygg.

Lördag – vattengymnastik, varma omslag och laser, lymfdränage, manikyr och en kroppspeeling.

Söndag – hemresa.

Som ni kan läsa så var veckan fylld av rörelse, behandlingar (både mer medicinska såväl som rent njutningsfulla)
samt mindfulnesskurs som var mycket intressant.

Mindfulness var en riktig AHA-upplevelse. Det är något jag ska lära mig mer om. Det finns mycket forskning kring mindfulness och dess positiva inverkan på oss, såväl själsligt som kroppsligt.

birgittatbild1

Det var den veckan det. Men viktigt också är – hur ska detta hålla i vid hemkomst? Jag har bestämt mig för att det som ska finnas kvar är:
röra på mig, mindfulnessövningar samt gå regelbundet på behandlingar. Åtminstone en gång per månad. Ska varvas med olika typer; AB, massage, FV, manikyr samt också utforska andra typer av behandlingar.

birgittatbild2

Tror ovanstående är viktigt när man arbetar som vi gör. Att inte bara ge och ge till våra kunder utan också unna/tillåta oss att ta emot. Samt som jag skrev ovan – utforska nya typer av behandlingar. Kanske med sånt som vi inte själva har på vår behandlingsmeny.

Så mitt råd är – ta hand om er och utforska olika typer av behandlingar.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.