Text: Birgitta Tingberg

 

VARFÖR GÖRA EN HÅRMINERALANALYS –

OCH FRAMFÖR ALLT –

VAD KAN DEN SÄGA OM MIN HUD?

 

Jag jobbar sen en tid tillbaka med att göra hårmineralanalyser, integrerat i mitt jobb som hudterapeut. Självfallet inte på alla. Men – danalysBTär jag tycker att det kan behövas. Till exempel om det finns stora hudproblem och det är andra obalanser som jag upptäcker. Detta är inte det första jag tar till utan jag försöker alltid ställa lite ”ordning och reda” i magen först. Vilket under alla omständigheter är viktigast. Även om personen i fråga inte kommit till mig för sin hud utan av andra orsaker. Det är viktigt att ha ett tarmsystem som fungerar så att den näring man tillsätter kan tillgodogöras. Alldeles oavsett om den är i form av mat eller tillskott.

Jag arbetar idag både som hudterapeut men också med funktions- och näringsmedicin. Jag går nu en utbildning som heter just Funktionsmedicinsk näringsrådgivare. I och med detta får jag fler och fler som kommer av andra orsaker än av de vanligt förekommande för oss hudterapeuter.

 

Så vad kan en hårmineralanalys visa? För det första är det så att i håret lagras mineraler och man kan se en ”övertidbild”. Det finns förstås referensvärden som man ”hålla sig inom”. Man kan först och främst se hur mycket/lite Kalcium, Magnesium, Järn, Koppar, Zink mm mm som finns lagrat. Men – dessa individuella mineraler säger inte allt. Det är när man jämför dem med varandra som man kan förstå mer. Vissa mineraler är antagonister cirkelBT(motverkar varandra) och vissa är synergister (samarbetar) med varandra. Som exempel: Zink och Koppar, Kalcium och Magnesium. Detta kan man utveckla mycket och det är ett invecklat system. Se bilden med en cirkel med streck hit och dit.

Man ser också om det finns toxiska mineraler som kan ställa till problem. Där är det viktigt att det Selen är i balans, som hjälper till att ta hand om toxiska ämnen som t ex Bly, Aluminium mm. I Sverige är det inte ovanligt med Selenbrist då vi har lite av Selen i våra jordar.

Blodet visar vilka mineraler som för tillfället absorberas och cirkulerar innan de utsöndras och/eller avskiljs i lagringsdepåer. Blod- och urinprov visar mineralstatusen i kroppen endast vid en viss tidpunkt. Mineralkoncentrationer som återfinns i håret däremot, representerar intag eller exponering som pågått länge, vilket gör hårmineralanalysen användbar för näringsmässiga och epidemiologiska studier.

Med en hårmineralanalys får du inte bara reda på vilka näringsbrister du har utan även hur din sköldkörtel och dina binjurar fungerar samt om du har en snabb eller långsam ämnesomsättning. Detta säger mycket om hormonbalansen i kroppen. Många har idag problem med sköldkörteln till följd av giftiga upplagringar och näringsbrister. Fattas det näringsämnen kan sköldkörteln inte producera sina hormoner på ett korrekt sätt. Problem med sköldkörteln kan ge många besvär både fysiskt och psykiskt. Fibromyalgi till exempel orsakas av att sköldkörteln inte fungerar som den ska. Bisköldkörtlarna börjar ta upp och utsöndra kalcium som går ut fel i kroppen. Detta ger bland annat symtom från muskler och nerver. De som har fibromyalgi ser likadana ut i sitt mineralmönster. Man kan oftast se i hårmineralanalysen vilka symtom personen har. Detta är inte så konstigt med tanke på att de flesta sjukdomar beror på att det fattas vissa näringsämnen.

Det är ett spännande och givande sätt att arbeta både utifrån OCH inifrån med de kunder som kommer till min mottagning. Jag kan rekommendera alla att lära mer om hur allt hänger ihop i kroppen vad gäller mineraler men även vad brister/överskott av vitaminer kan ställa till med. Eller vilka aminosyror som finns och vad de gör för huden. Med mera, med mera. Det är obegränsat vad man lära inom detta stora område.

 SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.