Text: Carina Hellhoff

 

carina

Mitt namn är Carina Hellhoff, jag är 44 år (ung) gammal och jag är Regionsansvarig över Norrland.Jag har en brokig bakgrund inom serviceyrken – både inom servering och som flygvärdinna (charter) innan jag bestämde mig för att bli hudterapeut. Jag påbörjade Elisabetskolan i Göteborg 2004 där jag gick en termin, fick barn och hoppade på nästa kull så jag gick ut 2006. Efter utbildningen var det Norrlandslängtan som drog så jag tog man och barn och flyttade upp till Umeå där jag fick jobb på IKSU Spa. Samtidigt som jag flyttade upp så påbörjades en Stylistutbildning med inriktning spa och makeup på ett kommunalt gymnasium – Dragonskolan – där vi hudterapeuter från IKSU hyrdes in för att hålla undervisning i spa för eleverna. Sedermera ville rektorn på skolan anställa en spa-lärare så jag ansökte och fick fast anställning på skolan 2008. Under några år kombinerade jag läraryrket med hudterapeut-yrket, men sedan 2011 är jag anställd heltid på Dragonskolan. Idag är ”Stylist makeup och spa” en av de populäraste utbildningarna här i Umeå!

Att få chansen att lära ut olika spa-behandlingar till våra intresserade elever är fantastiskt kul och utvecklande, det är en ynnest att få vara med och se dem växa i sin kunskap. Jag njuter av varje dag på jobbet.

Under förra året utbildade jag mig i taktil beröring och blev examinerad av Siv Ardeby som Taktipro-massör. Ett fint komplement till hudterapeuts yrket i dagens stressade samhälle.

Just nu håller jag på att läsa Yrkeslärarprogrammet på halvfart på Umeå Universitet samtidigt som jag arbetar.

Att bli tillfrågad att sitta med i Styrelsen i SHR var för mig en stor ära. Under skoltiden på Elisabethskolan byggdes en stor respekt upp för SHR:s arbete. Det sitter otroligt kunniga kvinnor i Styrelsen och min första tanke var – vad kan jag tillföra där..? Att få sitta med i Styrelsen och vara med på möten med detta gäng är otroligt inspirerande, vi utbyter så mycket tankar och idéer och alla brinner verkligen för branschen och yrket. Jag kände mig genast välkommen som en i gänget! Nu är jag inne på mitt tredje år och det blir bara bättre och bättre. Senaste ett och ett halvt år har min roll varit Sekreterare. Det är jag som för protokoll under våra möten, både i Styrelsen och i Arbetsutskottet, ca 12 möten per år. Sedan är det min uppgift att skriva verksamhetsberättelsen som läses upp under årsmötet.

Att arbeta ideellt innebär att lägga ner en hel del tid för något man är intresserad av och som man vill ska gå bra. Så känner vi alla i Styrelsen, vi brinner för vår uppgift och vill verkligen föra SHR framåt, in i framtiden. Vi vill att SHR ska bli en kvalitetsstämpel som alla hudterapeuter vill tillhöra, att det ska bli ett välkänt ord i folkmun och att alla ska känna till vår logga. Det ska vara en självklarhet att söka upp en auktoriserad hudterapeut!

För oss är det viktigt att ni medlemmar kommer med era synpunkter, det är ni som hjälper oss framåt. Har ni synpunkter, ris eller ros, tveka inte att höra av er. Det går att nå oss på telefon, facebook, mail… Inga frågor är dumma frågor!

Må så gott!

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.