Text: Kicki Kamskog

 

bild 2
Inget gym är väl så välfyllt som det är i januari ?
Det är nu, nu när vi börjat ett nytt år det ska hända.
Vi ska äntligen börja att leva det där livet vi borde leva.
Det där livet vi läser om i tränings och hälsobloggar.
Det är så vältränade vi ska bli, och det är så nyttigt vi ska äta.
Vi är supertaggade helt enkelt och lägger jul och nyårshelgens alla godsaker bakom oss.
Men vad är det som händer där i början på mars, när många av oss inte håller samma tempo som där i januari.
Förmodligen har vi än en gång gått ut för hårt.
Vår intention är för högt satt, så vi orkar helt enkelt inte hålla samma tempo.
Det är där vi måste tänka om tror jag.
Vi måste precis som vi i yogan utgår från vår egen kropp och vad just den klarar av, också unna oss att utgå från vår livssituation.
Är man  småbarnsmamma, jobbar heltid, med en kalender som är fullspäckad med diverse sysslor kanske man måste gilla läget och hitta tid för träning och återhämtning utan att det blir till ytterligare en stressfaktor.
Hitta motion och aktivitet i vardagslivet.
Är man som just jag, en kvinna på 50+ med utflugna barn, ja då gör man vad man vill med tiden.
Livet ser ju inte riktigt likadant ut hela tiden, och det som är just nu är kanske inte så alltid.
Livet går i olika cykler.

bild 1
Trenden att leva hälsosamt med gröna drinkar och ekologisk mat är större än nånsin och anammas av många, samtidigt som den går hand i hand med en konsumtion av alltför mycket processad snabbmat och höga sockerintag hos andra.
Hur hittar vi balansen, utan att det tippar över åt än den ena eller andra sidan?
För mig hjälper det mycket att göra en slags årsbok.

bild 1
I den skriver jag upp vad jag har för intentioner för det kommande året.
Vad som är viktigt just för mig, för ibland glömmer man bort liksom.
Jag tillåter mig att sålla bort en del, och skriver bara det som är viktigt för just MIG!
På sidan 2 skriver jag ner mina intressen, det kan ju skilja sig en aning.
Tex, så gillar jag att googla efter nyttiga recept, men det går inte under punkten viktigt för mig 2015, utan landar mer under intressen.
Sen gör jag en grov månadsplan.
Sätter upp några mål inför månaden, och försöker att inte sätta dom för högt eller lågt.
För mig blir det såå mycket lättare att följa mina mål om jag har skrivit ner dom.
Som tex att inte äta rött kött eller nötkött!
Hur enkelt som helst även om jag älskar kött.
Men eftersom jag liksom skrivit kontrakt med mig själv och också känner att jag mår mycket bättre, så blir det inte svårt.
Men vi måste ju också lyssna till oss själva, på riktigt, att det som är viktigt och rätt för just mig behöver ju inte vara rätt för just dig.
Lita på dig själv, vad som känns rätt för dig.
Bara för att det står överallt att man måste yoga för att må bra, så gör nåt annat ifall du verkligen inte gillar det.
En annan klok sak jag läste på Malin Berghagens blogg tidigare i höst var att jobba med en kartong, eller om det stod låda i taget.
Om du som jag har lite olika intressen, så kan det ibland bli att tiden bara går utan att man får nåt gjort.
Jag uppfattade budskapet som följande.

bild 4
Låt oss säga att jag bestämt mig för att läsa en yogabok, men samtidigt googlar jag runt efter lite smoothie recept och lägger gärna in sökandet av lite ny yogamusik.
Inte särskilt närvarande , eller hur?
Gör en sak i taget.
Har du bestämt dig för en sak, gör det då, var där, vad det än är, mycket mer effektivt och ger dig inte något dåligt samvete att du borde göra eller vara någonannanstans.
Men i allt planerande glöm inte heller tid för såväl återhämtning som spontanitet.
Gör det bästa av det här året.
Må på ditt bästa sätt.
Var på ditt bästa sätt.
Lev på ditt bästa sätt.
Glöm inte bort att just du är bäst och du gör så gott du kan, på ditt sätt!
Låt dig inspireras av omvärldens informationsflöde, men lita också till dig själv.
Jag älskar att vara där jag är just nu.
Jag har aldrig kunnat vara så ”egoistisk” som just nu.
Jag jobbar med det jag älskar och när jag inte jobbar gör jag det jag vill.
Självklart kan jag med blotta ögat se att saker och ting med mitt yttre förändrats!
Men med min intention om att leva hälsosamt på ett för mig sunt sätt och med en balans med principen 80/20 stör mig mina livs linjer mig inte det ringaste.
Jag tar hand om mig och mår toppen, vilket är viktigt för mig!
Tillåt dig att göra det som är viktigt för dig!
Må väl!
Lycka till med just dina intentioner!
Kram
Kicki

bild 4

bild 5

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.