Text: Hanna Jensen

Hanna Jensen

Hej!

Jag heter Hanna Jensen och bor i Uppsala tillsammans med min man och våra två barn på 3 och 5 år. Jag har arbetat som hudterapeut sedan 2002. Jag utbildade mig på det som då hette Privatskolan för Hudvård och Kosmetik i Stockholm. Jag blev anställd direkt efter min utbildning hos en mycket erfaren och skicklig hudterapeut. Under min tid där gjorde jag de timmar som krävdes för att slutföra min Cidesco diplomering. Efter en tid kände jag att jag ville prova något nytt och blev egen företagare. Samtidigt som jag hyrde en del i en frisersalong i centrala Uppsala åkte jag till vackra Storhogna och arbetade några dagar åt gången på deras spa. Utöver grundutbildning och Cidescodiplom har jag även Mästarbrev och utbildade mig tillsammans med en kollega på salongen till certifierad laserterapeut under hösten 2014.

Sedan 2006 driver jag en egen salong i centrala Uppsala. Idag har jag ett fantastisk yrkesskickligt och kunnigt gäng med mig. Vi är två hudterapeuter, två nagelterapeuter varav den ena även laserterapeut samt en makeup- och fransstylist.

Jag är regionansvarig för Dalarna och Uppland. Vilket ju passar ypperligt då jag bor i Uppland men kommer från Älvdalen i norra Dalarna, så jag känner till båda regionerna väl. Det har anordnats flera regionsträffar, men tyvärr har intresset varit lågt. Det är svårt att hitta tid och plats som tilltalar alla då regionen är så stor. Utöver mässor och möten som styrelsen medverkar i har jag bland annat skrivit artiklar, hjälpt till att ta fram vår Id-bricka ,skickat information om vårt förbund och vår bransch till lokala medier. Jag får många små spännande uppdrag av olika karaktär. Min tid i styrelsen har varit mycket lärorik både vad gäller styrelsearbetet som sådant samt gett mig en inblick i delar av branschen som jag inte skulle ha fått annars.

När jag blev tillfrågad att sitta i styrelsen 2011 tackade jag efter övervägande ja! Precis som många andra i styrelsen ifrågasatte jag vad jag kunde tillföra. Svaret jag fick var att min mångåriga erfarenhet av att driva egen salong var meriterande.

Det har skett en stor förändring i förbundet under mina verksamma år. En snabbt växande bransch har gjort att kravet och arbetsbördan på förbundet, styrelsen och vårt kansli ökat, men dessvärre inte (i alla fall inte i samma takt) resurserna. Våra möten är ofta långa och kräver att man tagit del av mycket information för att kunna fatta beslut i olika frågor.

Jag är stolt över vårt förbund och vårt yrke och strävar efter att SHR och våra medlemmar alltid ska vara marknadsledande i branschen. Vi jobbar vidare med våra ledord lärande, kvalitet och status och hoppas att SHR alltid kommer vara ett självklart val för den kvalitetsmedvetna, välutbildade hudterapeuten tillika självklart att som konsument alltid välja en SHR-auktoriserad terapeut.

 SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.