Text: Birgitta Tingberg

Ja – varför vidareutbilda sig? Jo – för det är ett sätt att få legitimitet i det yrke vi har valt. SHR har också valt att lägga mer fokus på att viutbildningtingberg ska vidareutbilda oss –vilket jag tycker är riktigt bra. För det är det sätt på vilket vi kan föra vårt yrke framåt och utveckla det till något att räkna med. Utbildning är förstås viktigt över huvud taget men vi som dels får människor till oss med hudproblem och dels också använder en del ”potenta” behandlingsmetoder måste verkligen veta vad vi gör men också hänga med och använda de bästa och de senaste metoderna som finns. En av tankarna med SHR är ju just att det är en organisation för de hudterapeuter som har en nivå på utbildning som både SHR och Cidesco godkänner. Det betyder att omgivningen vet (och är på väg att ännu mer få veta) vad vi som gått en godkänd utbildning har fått lära oss.

Jag har under hela mitt liv utbildat mig på ett eller annat sätt. Den senaste längre utbildningen är den jag nu håller på och läser. Den heter Funktionsmedicinsk Näringsrådgivare. Den är deltid på 3 terminer och jag är klar med den till sommaren2015. Innan det (2007-2008) var då jag läste till Hudterapeut på Elisabethskolan i Stockholm. Då jag inte är alldeles purung så har jag tidigare både arbetat och utbildat mig på flera sätt. Men det är en annan historia och inget jag ska skriva om här på SHR:s blogg.

Redan när jag gick min utbildning till hudterapeut så tänkte jag att det var en grundutbildning och att jag ville läsa vidare på något sätt. Det finns flera olika sätt att vidareutbilda sig inom SHR. Men om man inte vill arbeta med nålepilation eller laser så finns ”bara” spec hudterapeut. Läste förresten att den blev fullbokad i ett nafs. Riktigt roligt!

Men i mitt fall så var ovanstående inte aktuellt, bortsett från spec. hudterapeut, som blev inställd blommatingbergdå jag anmält mig senast. Så då började jakten på vad som skulle kunna utveckla mig inom mitt yrke. Det som intresserar mig är också insidan och dess betydelse för hur bl a huden mår. Så därav började jag att gå helgkurser – och dessa finns att tillgå hos flera av de stora leverantörerna av kosttillskott. Men också på flera olika skolor. Dessutom oftast för en helt OK summa. Vidare kan man också läsa korta kurser på olika Universitet och Högskolor. Det finns allt från 4,5 poäng och uppåt. Det kan man klara av samtidigt som man arbetar. Det finns massor av kurser att välja på – både såna som är platsbundna men även de som är på distans. Här har jag hittat flera olika, bl a inom anatomi. Folkhögskolor har också en del spännande kurser att läsa som tangerar det vi kan behöva i vårt yrke.

Men – jag saknar någon typ av ”modulutbildning” där man kan plocka ihop det man själv vill satsa på i sitt yrke. Det kan handla om allt från anatomi till hur man gör olika analyser för att se obalanser i kroppen. Däremellan kan finnas: en djupdykning i mage & tarm, hjärta & kärl, trekanttingbergvitaminer & mineraler, hur man driver eget, örtterapi, rawfood och näringskinesiologi (Kinesiologen använder sig av neuromuskulära tester eller manuell muskeltestning för att hitta obalanser, spänningar och blockeringar i kroppen. Behandlingar görs sedan inom främst fyra olika områden). Ovanstående är bara ett axplock av det jag tänker skulle kunna finnas som ett ”smörgåsbord” att vidareutveckla sig som hudterapeut. I tillägg finns ju även de ovan nämnda som SHR anordnar.

För inte så länge sedan gick jag ut på Facebook och de grupper där endast hudterapeuter har tillträde, det finns några olika. Slängde ut en fråga om intresset för att vidareutbilda sig i vad insidan betyder för vårt välmående och då bland annat huden. Gensvaret blev enormt. Roligt och positivt förvånande.

Om någon av er där ute har förslag på vad som skulle vara bra att få lära mer om – hör av er till mig på Facebook – sök på mitt namn. Eller maila till info@hudbalans.se.

 

Ta hand om er och glöm inte bort att ta en behandling då och då!

namntingberg

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.