Text: Emmastina Dannered

 

bild 1

4-7/12
Första lagträffen i lastberget.
Nu har jag precis kommit hem ifrån 4 dagar på lastberget där jag har umgåtts med det nya landslaget som tillsammans ska åka ner till Brasilien och tävla i VM i augusti 2015. Vi är 29 st tävlande från Sverige i år och sex av dem var med på EM i Frankrike i oktober 2014. Tyckte det var skönt att komma in som lite ”rutinerad” som lagledarna kallade oss för då vet man lite vad som väntade på träffen i alla fall. På denna träff var det mycket mental träning, både med sig själv och med experterna, för att vi ska lära känna varandra bättre och hur vi ska kunna lyfta våra starka sidor hos oss båda när det kanske går mindre bra i träning och i tävlingen. Vi har även haft olika övningar med oss själva och i grupp. Jag känner att det kan vara bra att vara mentalt förberedd med tanke på hur stor tävlingen är, 50% sitter i huvudet fick jag lära mig i helgen.
Vi har även haft andra sammarbetsövningar i form av isskulptering i helgen, riktigt rolig uppgift! Mitt lag bestod av Jenny (tävlar i måleri) och Daniel (tävlar i mureri) och deras experter, vi gjorde en prispall med en krona på, motiveringen till det är att vi vill att hela laget ska ha roligt och se sig själva som vinnare oavsett hur det går.
Överlag känns det som ett toppen bra lag, alla har en positiv inställning och ingen känns bättre än någon annan, vilket jag gillar! Men det är en STOR tävling och det kommer krävas mycket för att jag ska nå målet.
Men det är en kort period av mitt liv och långt ifrån alla får denna chans.
Just nu känner jag mig riktigt laddad och tror Henrietta är det oxå!
Nu kör vi!

bild 2
Måndag 8/12
Idag började jag min dag med en snabb promenad, Henrietta har sagt att det är viktigt att man är i bra fysiks form för att orka tävla och hålla fokus i fyra dagar som vi ska tävla. Efter det har jag planerat upp mina kommande veckor med träning fram till jul. Och letat material och inspiration till nail art och fantasi make up, så jag kan börja träna på de uppgifterna! Annars har jag även hunnit med att göra två ansiktsmassager, där jag tränar på att få in ett annat ”flow” och jobba mer avslappnat än vad jag gör nu. Nu måste jag åka och jobba! Hoppas jag får bra kunder idag på salongen så jag kan fortsätta träna.

bild 3
Tisdag 9/12
Idag började dagen med en kort löprunda. Efter det så har jag jobbat med min nya nail trainer! Har hunnit med ett antal röda lackningar på den, och efter jobbet ikväll ska jag börja kolla på nail arten igen. Imorgon (onsdag 10/12) ska jag träffa Sandra från OPI som ska visa lite tekniker och sedan se över vad vi behöver för material. Ska bli spännande och väldigt roligt! Härligt när saker och ting går framåt.
Just nu känna allt bra, mycket men roligt. Så länge jag har en plan och har kontroll överläget så kommer det här gå bra!

bild 4
Onsdag 10/12
Onsdag = jobbar dag för mig! Men vad hindrar det när man kan träna på visa moment ändå i jobbet? Idag har jag hunnit med bl.a. några kroppsmassager, där jag försöker tänka på ergonomi, snygg vändning och att det både ska vara skönt och snyggt att titta på. Sedan har jag även tränat ansiktsmassage, där letar jag fortfarande efter ”flowet”. Annars har jag idag träffat Sandra ifrån OPI och det var ett väldigt bra möte! Vi har pratat om tips och trix med tippar och nail art. Och även tittat på färger som troligtvis kan passa med min nail art. Så nu inväntar jag materialet så jag kan börja sen på riktigt! Roligt att samarbeta med märken som vill det bästa hela tiden, mycket mer lätt samarbetat då! Sen tycker jag att det är väldigt roligt att etc. OPI har varit med från början av allt tävlande ( SM 2014) vill vara med ända fram till VM i Brasilien!
Torsdag 11/12
Torsdag och jag har tränat ansiktsmassage. Känns som det börjar gå framåt iaf. Har även pratat med Lovisa igår och vi bestämde träff, söndagen den 28/12, då ska vi öva olika massager och hon ska berätta om sin resa osv.

Fredag 12/12
Idag har jag lackat ett antal röda naglar på min nail trainer innan jag åkte och jobbade. Hade väldigt många ansiktsbehandlingar idag så ansiktsmassagen sitter bra nu, det känns som det flyter på bättre och bättre. Skönt, när det börjar gå framåt!

Lördag 13/12
Idag har jag försökt tänkt och planerat upp behandlingarna, med antal papper, handdukar och allt jag behöver till dem olika behandlingarna.
Svårt att tänka sig in, lätt att man missar något. Ska be mamma om hjälp så kan vi tänka båda två. Då blir det bra tror jag! Står min familj väldigt nära så dem är också delaktiga i allt som har med VM att göra, på ett eller annat sätt.

Söndag 14/12
Idag har jag gjort ansiktsmasker, det gäller att det blir snyggt med bl.a. raka kanter, jämnt med mask, alltså inte helt lätt! Många tror att det bara är att lägga på en mask hur som helst i ansiktet men där har dem fel, det måste vara perfekt! Idag har jag även träffat många kunder som har frågat och har varit intresserade av tävlingarna! Väldigt roligt att fler blir medvetna om att yrkes-VM finns. Framförallt att dem får upp ögonen för hur passa stor tävling det är, det känns viktigt!

bild 5
Måndag 15/12
Just nu är jag sjuk så idag blev det ingen praktisk träning, utan har försökt föreställa mig saker och ting i huvudet i stället. Det är viktigt för mig att jag har en plan, sen kommer ca30% ändras men då är det lättare att göra dem förändringarna domarna vill att vi ska göra om jag har en tanke i grunden.

16007817701_a9f32a2d34_b

 

 SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.