Text: Kicki Kamskog

Kärt barn har många namn och jag har hört dom alla bland mina kollegor.
Vilket jag själv använder tror jag ni kan gissa Er till.
Javisst är det så, INFORMERA.
För det är ju faktiskt DET vi ska göra, informera.
Informera våra gäster/kunder vad VI har att erbjuda just dom.

bild 2
Vilken avdelningen på hotellet vi än jobbar på, eller VAR vi än jobbar, så ingår det faktiskt i vårt jobb att informera vad vi erbjuder.

bild 3
Jag hade lite säljcoachning för vår sportavdelning härom dagen!
En fantastiskt gäng friluftsmänniskor som är otroligt duktiga på att lära ut längd, utförsåkning och snowboard. Och självklart har DOM den rätta utrustningen och dom coola glasögonen man bör ha. Nu är inte vi den allra hippaste anläggningen utan här i Storhogna har vi bla Genuin som ett av våra ledord.
Men ändå, vare sig man lockar de coola gästerna eller den genuina friluftsmänniskan så vill man ju ha bra saker när man slänger sig ut i vintervädret.

bild 3
Så att tycka att man prackar på en gäst en buff( en slags halsduk som man kan dra upp över ansiktet) som är helt fantastiskt att använda när man sitter i en iskall vind upp i liften är ju INTE rätt inställning tycker jag. Och det var det vi pratade om att vi inte kränger nåt som inte gästen behöver.

Jag menar jag som gäst skulle tvärtom bli lite småförbannad om jag inte fick INFORMATION om att det KAN vara lite svårt att åka lift i stickade vantar om det är riktigt kallt. Att lift bygel liksom halkar ur handen. Att jag som står i sportavdelningen som har en hel avdelning med bla handskar och vantar som är anpassat till skidåkning har en skyldighet att INFORMERA gästen om det är en självklarhet.
Självklart är ju att vi som företag också vill tjäna pengar på vantarna bla, men vi vill också INFORMERA våra gäster om vad som kan göra det dom vill göra , bättre. Och det är det jag vill försöka förmedla. Att vår attityd till försäljning ändras och att vi tar bort den där negativa klangen.
Det är faktiskt så illa att gästen kan tom uppleva det som dålig service om den inte får den information från oss vad vi har att erbjuda just dom.
Jag bytte ju tom frisör för att jag blev så förbannad till slut på att hon klagade på mitt tunna hår, VARJE gång jag var där. Men inte än enda gång att hon erbjöd mig nåt bra schampoo eller tipsade mig om något jag kunde göra. Så varje sig man jobbar i restaurangen, sporten eller som jag på SPA avdelningen, så är det vår skyldighet att INFORMERA. För i slutändan är det ju ändå gästen som avgör vad dom gör med den informationen.Vi TVINGAR ju inte någon att köpa något.

bild 4
Utan vi INFORMERAR, med ärligt uppsåt, från hjärtat vad vi kan göra för att just den gästen ska få vad som är bäst för dom.
Och DET kan inte bli annat än bra service.

bild 4

Lycka till!
Kram
Kicki

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.