Text: Hanna Bengtzen

Oavsett om du tog din hudterapeutexamen för flera år sedan, förra året eller för någon vecka sedan så kan du nog minnas känslan av examinationen – glädjen, nervositeten, lättnaden? Att ha kämpat så länge för något så stort och äntligen ha det i handen – den där efterlängtade bekräftelsen på väl genomförd utbildning som resulterat i att du är utbildad hudterapeut!

Jag tog min examen från Gilda Skolan i Malmö i slutet av februari och jag minns att jag var hemskt nervös när examinatorn kom… Trots att jag gjort behandlingarna nästan varje dag i praktiksalen under 6 månaders tid och kände att de ”satt i ryggraden” så räckte det med examintorns närvaro för att nerverna skulle spela ett spratt. Jag är förvisso jättenöjd med min examen men det är ju så mycket som hänger på den där dagen med stort D, man vill ju så gärna lyckas!

Trots att det inte var så länge sedan som jag tog min examen så känner att jag redan nu vill vädra lite tankar som jag har inför mitt kommande yrkesliv.

Jag tror att det hela tiden är viktigt att utveckla sig själv, både på ett personligt plan och i sitt yrkesliv. En sak som jag älskar med mitt yrke som hudterapeut är att man lär sig något varje dag. Varje kund är en ny erfarenhet, en ny kontakt och man får en ny chans varje dag att pröva sina kunskaper. Det är en fantastisk känsla att få förmedla kunskap till en person som gör att denna kan få det resultat som önskas. Du som själv arbetar som hudterapeut har säkert många gånger känt glädje över att du kan göra en skillnad för din kund, och det är ju faktiskt så – oavsett hur många krämer du säljer på en månad, hur snyggt stylad din salong är eller liknande, det är trots allt din kunskap och ditt brinnande intresse för kundernas behov som gör att du utvecklas och blir en bra hudterapeut!

Nu när jag kommit ut i arbetslivet så märker jag vilket rykte det finns om oss hudterapeuter. När jag började marknadsföra mig inför öppningen av min salong så var det väldigt delade meningar om vad en hudterapeut egentligen gör. Det vanligaste jag hör är att man tror att en hudterapeut lägger lite kräm på huden så att den ska bli mjuk och fin, att vi inte tycker om solbränd hud och att vi spelar lugn musik i salongen… Tänk så fel man kan ha! Tänk om alla kunde inse vilken kunskap vi har och hur mycket vi faktiskt kan åstadkomma med de behandlingar vi erbjuder i våra behandlingsmenyer. Självklart finns det kunder som är väl medvetna om mycket av vad vi gör och som regelbundet går på behandlingar, men jag ser det som min uppgift att nu upplysa fler i min omgivning om vad jag faktiskt kan! För att jag kan saker, det är ett som är säkert! En kräm gör så mycket mer än att göra huden mjuk, vi inser vikten av att skydda kropp och hud mot UV-strålning och även om det är trevligt med avkopplande musik så finns det mer än det som gör en salong rofylld och inbjudande.

Jag hoppas att vi alla hudterapeuter så småningom får ett rykte om oss som faktiskt stämmer, att vi lyckas förmedla vad vi faktiskt kan hjälpa våra kunder med och hur gärna vi gör det! Jag ser med glädje fram emot mitt framtida yrkesliv!

Om du läser detta just nu och är under pågående utbildning för att bli hudterapeut – grattis, du har mycket roligt och spännande att se fram emot! Ta vara på tiden! Och du som är ute och jobbar, glöm inte att använda dig av all kunskap du har och jobba med kunden i fokus!

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.