Text: Nathalie Koverman

I mitt förra inlägg bekantade oss vi med Nicholas Perricone och några av hans fans innan jag rotade ordentligt bland ingredienserna i kylskåpet som sägs göra huden Röda Mattan-redo på endast tre dagar!  Läs gärna inlägget här
Idag ska jag presentera mitt utgångsläge, förväntningar och tankar kring dieten ur näringssynpunkt.

Vad menar Dr Perricone då att jag kan förvänta mig? Minskad svullnad, en uppstramande och ”tonande” effekt på huden och färre utslag, blemmor och rodnad. På bara tre dagar tänker jag? Jag har precis fått barn och har inte blivit av med all vätska jag band i slutet av graviditeten, kämpar med att få ihop lite sömn och har under graviditeten och första tiden efter förlossningen ofta sträckt mig efter godisskålen för snabb energi (med tillhörande energidippar och flammig hud med enstaka acneutslag som jag annars brukar slippa)

Det jag har att ta hänsyn till är följande;

  • Inte använda för aktiva hudvårdsprodukter då man under graviditet och i samband med amning har mycket hormoner i omlopp som gör att hudtillståndet kan skilja sig från det normala. Jag kör på med en mild rengöring som inte torkar ut huden, en dagkräm med spf 30 som alltid på dagen och en ansiktsolja som ska verka närande för huden till natten. Jag lyxar inte till det med peeling eller mask under tiden för att verkligen kunna se vad kosten i sig kan åstadkomma. Sen ska jag inte sticka under stol med att jag längtar efter pirrande syrapeelingar och ljusbehandlingar efter att ha förvandlats till en ofrivillig leopard under graviditeten (hej melasma!)
  • Inte göra en aktiv detox då jag inte vill frigöra tex tungmetaller i bröstmjölken. Även om dieten är består av ”ren mat” så är den inte speciellt utrensande vilket det säkert finns en tanke bakom. Tre dagar innan Röda Mattan vill man undvika utrensning som kan ge sig tillkänna i form av rodnad och utslag på huden och det har Dr Perricone tänkt på, precis som vi som hudterapeuter inte brukar rekommendera en ansiktsbehandling alltför tätt inpå en dag då kunden ska känna sig extra representativ.
  • Ev allergier. Inga kända men jag kommer att hålla mig till odlad lax (för att kunna vildfångad fisk kan innehålla miljögifter som överförs i bröstmjölk) samt endast mindre mängder bär (då ett stort intag kan ge reaktioner hos mycket små barn)
  • Inte banta utan äta en balanserad näringsrik kost. 3-Day Face lift Diet är INTE en bantningskur. Detta återkommer jag till nedan.

 Dr Perricone inlägg 2, bild 1 energiJag har använt mig av en app i telefonen för att räkna ut näringsinnehållet i måltiderna.

Först och främst har jag räknat ut att mitt näringsbehov baserat på kön, ålder och aktivitetsgrad för att behålla min vikt är ca 1500 kcal/dag. Att jag har några graviditetskilon kvar är en annan historia och utmaning… Helamning kräver ca 300-400 kcal extra så jag vill få i mig minst 1800 kcal/dag.
På bild 1-4 kan du se energiinnehållet i måltiderna som presenterades i matschemat i inlägg 1 (bild 4 är en sammanslagning av mellanmål och kvälls-snack) En dag med 3-Day Face Lift Diet ger lite drygt 1800 kcal och man mer än väl fyller det rekommenderade dagsintaget av protein (0,5-1 gram/kg kroppsvikt). Kolhydraterna hålls nere litegrann i jämförelse med tallriksmodellen men bör ändå hålla serotonin-nivåerna något sålunda stabila (ni vet väl att kvinnor på lågkolhydratkost kan bli lite deppiga då för halterna detta lyckohormon kan minska drastiskt?) Fettintaget är något högre än traditionella rekommendationer men utgörs av nyttiga fetter med hälsofrämjande egenskaper och som dessutom sägs öka förbränningen. För den med högre aktivitetsgrad än jag har (soffhäng och en och annan barnvagnspromenad i stros-tempo) kan man öka på mängden lax enligt matplanen och även lägga till en portion lax till sin frukost-omelett.

Inför min utmaning utför jag en klassisk hudanalys som liknar den jag lärde mig under min utbildning till auktoriserad hudterapeut. Min hud är normal till tunn och talgsekretionen är
normal till något torr på kind och något ökad på kind invid näsa, näsa, haka och trekant mellan bryn. Visar sig även i form av en hel del öppna comedoner i dessa områden.
Överlag är jag normalporig med något större porer kind invid näsa, näsa, haka och i trekant mellan ögon bryn. Det sistnämnda, ”wine and dine-area”, har ngt större porer än vanligt vilket inte beror på vin men troligtvis ett ökat intag av socker senaste tiden som brukar spöka när detta område känns ojämnt för mig. Här borde kanske termen ”porighet” uppdateras efter allas vår bästa Annicas förtydligande om att det inte handlar om porer utan faktiskt talgkörtelmynningar. Tele(angiektaiser) på kind och näsvingar ger viss rodnad som tyder på försämrad mikrocirkulation. Turgorn är nedsatt vilket syns främst i vid ”turgor-test” på kind och i form av torrhetslinjer runt ögon. Ändå kan jag vissa dagar uppleva mig svullen vid käklinje vilket jag tror är spår av graviditeten. Tonus är normal men saknar lite av den ”stuns” jag brukar känna i kinderna. Något känslig vid mekanisk nötning. Melasman och den envisa hyperpigmenteringen vid vänstra ögat vågar jag inte hoppas på några drastiska förändringar efter tre dagar, men de där påsarna under ögonen kanske kan minska lite?

Dr Perricone inlägg 2, bild 3 hudanalys  DR Perricone inlägg 2, bild 2 ansikteDärtill den nakna osminkade sanningen…

Nästa gång är det upp till kamp och jag hoppas på att kunna visa upp ett ansikte med lite mer rosor på kind!

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.