Text: Anna Olsson

Fotograf: Thowe Wagner Larsson

prenumeration-kosmetikBC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I fredags (20/3) var jag uppe med tuppen!

KOSMETIK Breakfast Club stog på agendan och SHR var inbjudna.

 

JuiceBC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

07.30 serverades det frukost som bestod av bland annat härlig chiapudding och en mängd juicer av olika slag.

Följde gjorde en paneldebatt om ‘Trender, utmaningar och möjligheter’. Moderator var Pingis Hadenius och i panelen satt Hedvig Von Mentzer, som bl.a. Är Kosmetiks nya bloggare från mitten av april samt jurymedlem under SM i makeup! Teja Mulic, Grand Parfymeri, Theres Olofsson, Kronans Apotek och Martina Richter, Skinplan.

Panelen diskuterade en mängd intressanta saker, bland annat vikten av vår expertis! Då kunder idag är oerhört pålästa och kunniga, påpekades det hur viktigt det är att ha god kunskap om sina produkter.

Man tog också upp vikten av att anpassa sig till digitaliseringen. Man måste som butik och salong inse att kunder vill ha fler kanaler än just den fysiska butiken. De menade att man måste koppla ihop fysisk butik med e-handel, öka sin närvaro på nätet och i social medier. Men vi får inte glömma, det blir också viktigare för den fysiska butiken att göra sig ännu mer attraktiv, göra det spännande för kunden, komma på nya idéer och lösningar som är långt ifrån det vanliga, sticka ut från mängden och på så sätt göra sig konkurrenskraftig. Det räcker alltså inte bara med produkten, det krävs ett mervärde.

Panelen hoppas på att branschen ska lyckas få bort alla oseriösa nätaktörer som bryter mot de bestämmelser som är viktiga för konsumenternas säkerhet. De nämndes att KTF gör en stor insats vad gäller detta.

 

Rickard BC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Förutom paneldebatt fick vi lyssna till Richard Danielsson, Retail Academics, som höll en föreläsning kring mekanisk försäljning, alltså hur man säljer bäst i en butik utifrån placering av produkter. Hur viktigt det är att välja rätt inredning och belysning. Jätteintressant!

Det hela avslutades med att höggravida Isabella ‘Blondinbella’ Löwengrip berättade om hur man som företag, återförsäljare kan använda sig av sociala medier på bästa sätt. Två ord som ofta återkom var ‘tajmning’ och ‘transparens’.

 

Jabushe och Essie BC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mellan varven fick de som ville besöka de olika Beauty Bars som var uppställda. Essie var där och gav manikyr, Shiseido visade vårens makeupkollektion, Cupcake Saloon fönade hår och Löwengrip Care & Color visade sina produkter.

 

Shiseido BC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nästa Kosmetik Breakfast Club blir antagligen i slutet på maj (inget datum spikat).Temat är hållbarhet och lönsamhet. Programmet som det ser ut idag: Maria Mossenberg från L’Oréal att tala om hur ett företag som L’Oréal arbetar med hållbarhet, Olof Holmer, vd för KTF och Pär Svanberg, KTF, kommer ge branschens syn på hållbarhet. Henrik Olteng, vd för Weleda och ordförande för NOC Sweden, Natural Organic Cosmetic kommer att tala om ämnet hållbarhet och certifieringar.

Man märker ett ekologiskt tänk och en ökad medvetenhet på många håll nu, både hos producenter, återförsäljare och konsumenter. Spännande!

Tack Tidningen Kosmetik, för en trevlig morgon!

/Anna

Skärmbild_KosmBC (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.