Text: Nathalie Koverman

Så var all research gjord, maten inhandlad, matlådorna färdiga och motivationen nästan på plats. Vill du läsa mer om detta kan du göra det här Gör gott, smakar gott: 3-Day Face Lift Diet, Del 1 och här Gör gott, smakar gott: 3-Day Face Lift Diet, Del 2 Efter allt förarbete känns det som om jag målat in mig själv i ett hörn och jag intalar mig själv att tre dagar klarar jag. Lax är ju gott!

Några tankar om införskaffandet av varor; frukt som inte är i säsong är svårt att hitta eko-varianter av. Eftersom ett vintergrått Malmö är långt ifrån sunny California får jag helt enkelt fuska med en oekologisk Cantaloupemelon. De färska ekologiska bären är både svindyra och skrumpna, så jag köper frysta varianter. Jag är van att handla så mycket ekologisk mat som möjligt och i ett litet hushåll har vi ynnesten att ha råd att betala någon krona mer för att slippa bekämpningsmedel. Dessutom blir det ingen utelunch eller latte-to-go (suck…inget kaffe) så jag tänker att jag borde gå plus minus noll ekonomiskt i jämförelse mina vanliga levnadsvanor. Lite drygt 500 kr betalar jag för all mat för de tre dagarna.

DR Perricone inlägg 3, bild 1 LunchenFräsch lunch

Dag 1: Måndag. Motiverad och det går förvånansvärt lätt. Kanske att jag saknar att salta lite på maten, annars är det svåraste att få i sig all mat. Hungrig behöver man då inte vara!

Dag 2: Det känns ju nästan som hotellfrukost, minus kaffe och bacon och bröd…
Läpparna är inte lika nariga som vanligt, resultat redan?!
På kvällen får jag ont i huvudet och på natten är det näst intill outhärdligt. Jag är inte hungrig och har druckit massor av vatten, misstänker att det är abstinens efter raffinerade kolhydrater och koffein som spökar.

Dag 3: Vaknar efter orolig sömn av något som liknar migrän eller baksmälla. Lax känns fett och mindre lockande. Kämpar på men vid middag, när det endast är två måltider kvar, kapitulerar jag och dricker en dubbel espresso. Livet återvänder! Försöker kompensera med två glas vatten. De där oliverna till kvällsmålet smakar gudomligt, antagligen för att det är det enda salta jag äter om dagarna.

Jag passade på att ta en helt färska före-bilder då de i förra inlägget var någon vecka gamla (jag har dragit ut på den här utmaningen in i det sista) och dessa är tagna i dagsljus med en riktig kamera. Jag känner mig som synad med HD-skärpa, långt ifrån trygga instagram-filter.
Jag slås av hur obekväm jag är med att se mig själv på foto ur mugshot-perspektiv, i obarmhärtigt ljus och utan tillstymmelse av makeup. Jag ser det som en nyttig erfarenhet, såhär synade känner sig nog många kunder efter avtvätt och under hudanalysen.
Bilderna är ihopsatta med före-bilden till vänster och efter-bilden till höger. På efter-bilderna har vi lite annorlunda ljus då det var mulet den dagen, dock är inomhusbelysningen skarp och inte särskilt förlåtande vilket gör bedömningen mer rättvis.

DR Perricone inlägg 3, bild 2 Ansikte

Jag hade hoppats på att acneutslagen i pannan som syns till vänster i bild skulle ha läkt ut. På efterbilden är de lite mindre, men inte avsevärt och det tror jag det skulle vara oavsett kost efter tre dagar. Jag är lite mindre röd under ögonen. Jag hade inte tänkt på att lax är rikt på K-vitamin, vilket har en positiv effekt på blodkärlen och skulle kunna förklara denna förändring. Vidare tycker jag att blicken ser mer vaken ut och att ögonlocken är lite stramare. Den där ”skrynklan” som löper mellan nasolabialvecket och käklinje till höger i bild, något jag inte upptäckt innan fotografering, samt linjerna på halsen upplever jag som mindre synliga efter de tre dagarna.

Dr Perricone inlägg 3, bild 3 Profil

Jag vill inbilla mig att man ser mer av den rörliga delen av ögonlocket samt en något mer markerad haka på efterbilden.

Målet var inte att tappa vikt på dessa tre dagar och det känns som om jag ätit mest hela tiden. Dock har jag gått ned nästan 1,5 kg och den överflödiga vätskan göre sig icke besvär i en Röda mattan-outfit. De vätskerika livsmedlen, flera glas vatten per dag samt minimalt med salt i maten motverkar att man binder vätska. Dessutom är min turgor tydligt förbättrad och läpparna är fortfarande torra, men inte alls nariga.
Huden känns smidig och ”porerna” på näsan något mindre synliga. I flera dagar efter experimentet påpekar folk att jag ser fräsch ut och två gånger får jag frågan om jag är sminkad när jag inte är det. Huden blossar inte lika lätt och hudtonen känns lite jämnare och mindre grådassig.

Jag skulle säga att även om resultaten inte är överväldigande så är det ändå häftigt att se att så kort tid som tre dagar kan ge synlig effekt! Jag kommer ALDRIG mer att äta 1,5 kg lax på tre dagar, men min ambition är att äta det några gånger i veckan samt att se till att få i mig mer vätska än tidigare. Den största lärdomen är dock att mitt sockerberoende är värre än jag velat erkänna. Med tanke på att socker kan verka vävnadsnedbrytande på kollagen, så äter jag mig äldre för varje chokladruta jag stoppar i mig…

”Glad som en lax” finns det ju ett talesätt som säger och kanske att det stämmer. Frågan är om det är över resultaten eller vetskapen om att jag inte ska äta lax till varje huvudmål jag gläder mig mest.

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.