Text: Hanna Bengtzén

 
sol1

 

Nu får vi väl äntligen hoppas att sommaren är på ingång med varma vindar, sol, bad och grönska överallt! Det är på tiden!

När solen kommer åker korta byxor och shorts fram, linnen tas på istället för långärmade tröjor och ju mer mot sommaren vi kommer desto oftare drar vi på oss badkläder. Det är härligt att vistas i den varma solen men jag vill ändå råda dig till att sola med måtta i sommar!

En sak som slår mig vid olika ansiktsbehandlingar där jag samtalar med mina kunder är hur åsikterna ofta skiljer sig mellan äldre och yngre kunder. Mina äldre kunder kommenterar ofta att de önskar att de varit mer noga i ungdomen med att smörja in sig innan vistelse i solen och mina yngre kunder vill helst inte smörja in sig med solskyddsfaktor alls p g a ”att då får man ingen färg”.

När man talar om solens strålar pratar man om UVA-, UBV- samt UVC-strålning. Den sistnämnda är så stark så stark och den når aldrig oss här på jorden då ozonskiktet filterar bort det farliga ljuset men UVB- och UVA-strålning nås vi av.

Att vistas ute i solen är förstås inte enbart skadligt, det är faktiskt så att vid exponering av UBV-strålning i ca 15 minuter så bildas D-vitamin i kroppen – det gör gott för att bland annat motverka cancer!

UVA-strålningen är den strålning som tränger längst ner i huden och bidrar till att pigmentet mörknar. Här påverkas även huden så pass att vi kan få rynkor och vår bindväv försämras vilket kan resultera i minskad elasticitet. UVB-strålningen gör att vi kan bränna oss och här kan det resultera i skador på vårt DNA. En kombination av dessa strålningar gör att vi både får färg och ökar risken för att drabbas av hudcancer.

Vet du kanske vad SPF egentligen är? Det ser man alltid på solkrämer och dylikt och det anger vilket solskyddsfaktor krämen har, SPF anger hur mycket längre du kan vara i solen innan du blir röd, mot om du inte skulle använda något alls. Se till att smörja in både kropp och ansikte! Bättra gärna på under dagen och tänkt på – en solskyddskräm kan vara ”vattenfast” men när du torkar dig efter bad skrubbar du av en hel del. Fortsätt alltså att smörja in den under dagen!

Mitt mål just nu är att informera mina kunder om hur viktigt det är att smörja in sig och skydda sig som solen strålar! Gör det du också i sommar, prioritera ett bra solskydd och ge dig hud den omtanke som den behöver!

 

sol2

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.