Text: Anna Olsson

Gravid. Minst sagt.
Inne på v.42 nu och jag lovar er, jag filar fötterna, kollar nagelbanden, undersöker ögonbrynen i förstoringsglas minst varje dag.
Det har jag gjort ett tag nu.
För tänk om hon skulle komma!

Visst har jag hört att man inte bryr sig om benen är stickiga eller lacket avskavt när man väl ligger där..
Men, jag känner mig själv, jag är jag och kanske är det den del av mig, som valde att utbilda sig till hudterapeut och stolt arbeta som auktoriserad hudterapeut, som gör mig lite petigare.
Lite petigare än gemene kvinna..

Klart jag kommer bry mig mer om mitt kommande barn än alla dessa ytligheter.
Och jag kommer säkert ha så ont under förlossningen så jag inte bryr mig om en vass häl..
Men jag undrar jag, om det är värt att chansa. Vill jag ligga där och irritera mig på en stubbig axill? Den där torra hälen? Nej, skulle inte tro det.
Jag tar inte chansen utan fortsätter fila, forma, dutta, raka. (Och ja, jag rakar. Orka vaxa nu liksom)

Tur har jag också! Jag kan (med lätthet) utföra en riktigt bra pedikyr på mig själv fortfarande!
(Jag säger dock till manspersonen att lackningen är svår, så det sköter han. Till min stora lycka får han ett starkt MVG i både lackborttagning, och själva lackningen! Och för er som gått på en av de godkända skolorna, ni vet att det är lite klurigt i början. Om jag en bra utbildare eller han en naturbegåvning, det låter jag vara osagt..)

En dag när han var på massagehumör (oh, woaw) fick jag någon variant av lomi lomi. Det var så skönt så jag sa inget. Nästa dag hade jag dubbelt så stora händer och fötter.
Efter den lilla incidenten håller vi oss till klassisk, svensk massage med fokus på fötter.
Mot hjärtat, älskling! Mot hjärtat!

När vi ändå är inne på dessa ytterligheter av ytligheter.
Jag trodde aldrig jag skulle väga så här mycket. Aldrig som manspersonen. Inte för att han är överdrivet enorm, tvärtom faktiskt. Men att vågen skulle visa på lika mycket.. (Både förra månaden och denna. Yes! Han går stadigt upp med mig!) Men grejen är den, jag känner mig stark, snygg!
Det här fantastiska håret, starka naglarna och allmänna ‘glowet’, som det snackas om det verkar ha hoppat över mig. Men vad då, det finns ju produkter för sådant.
Men i övrigt. Kroppen. Gravidkroppen och jag gillar varandra! Hoppas jag och postgravidkroppen kommer lika bra överens…

Återkommer!

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.