Text: Malin Månsson

Dessa två punkter är väldigt viktiga att ha balans i tycker jag. Har man en ”felande länk” så  brukar man inte känna sig på topp. Jag känner att jag är på topp i mitt välmående & välbefinnande just nu. Har mycket för mig men ändå funnit balans. För er som inte vet är jag mitt i en tävlingsdiet inför min debut i bikini fitness – äter bra mat, men mindre än vad jag förbrukar, tränar varje dag (ibland mer) och utöver det jobbar jag ju på KICKS samtidigt. Men det är inte jobbigt, de är inte det jag vill säga med detta utan tvärt om så ger det mig energi för det är välplanerat & det är något jag brinner för.

image1

Samla in energi på saker du tycker om. Det är viktigt att ha intressen utanför jobb som du har någon slags passion för. De behöver absolut inte vara träning, även om det är gym för min del. Det kan vara precis vad som helst!

I somras var jag väldigt stressad så det är det jag relaterar till just nu. Det var mycket jobb, jag hade tagit på mig för mycket bland annat – så kan det bli ibland om man planerar dåligt. Detta är inget jag vill hamna i igen, utan har därför tagit tag i mig själv & mitt liv för att få en bättre balans.

Vad är viktigt? Vad ger mig positiv energi? Hur planerar jag smart?

Stress är ju väldigt sällan något positivit, men finns oftast hos oss alla. Så därför är det viktigt att fokusera på att hantera det – att inte hamna i den dåliga stressen helt enkelt. För det första är viktigt att sortera lite – saker jag inte kan påverka måste sorteras bort! Varför ödsla energi på saker du inte kan påverka? Gör och ha alltid i tanken – jag har gjort mitt bästa och mer än så kan inte jag göra! Lägg din energi på det du kan påverka istället och på det som ger dig energi.

Hitta även saker som hjälper dig att slappna av. Thailand är lite av en fristad för mig, men dit kan jag ju tyvärr inte åka varje gång det händer något. Så det måste vara något du kan göra på hemmaplan som hjälper dig i din vardag. Stäng av mobilen under vissa tider kanske? Meditera? Jag har precis börjat på yoga igen och det ger mig massvis med energi men samtidigt en lugnande & rogivande känsla. Har även börjat meditera med ​mindfulnessappen ​med guidade meditationer. Väldigt avslappnade!

image1
Sen är det viktigt att fokusera på positiva delar i livet – kanske ska du skriva ner vad du gjort för positiva saker under dagen? Något som också är viktig är att fråga sig själv när man är glad; varför är jag glad? För då vet du hur du ska kunna hamna i den känslan igen om du är medveten om varför det blev just på ett visst vis.

Sen delmål, mål är något som kan hjälpa till med de positiva i livet. Ta tex en som bestiger ett berg, vad är deras mål? Många tror ​att hamna på toppen ​är målet​, men har du inget mål att, i detta fall, ​ta dig ner​ så blir det genast ett problem. Detta kan man jämföra med vad som helst egentligen.

Just nu när jag är mitt i min tävlingsdiet inför min tävling, så är det ett mål fram till tävling. Men vad händer efter när jag nått de målet? Hör många i ex denna sporten som bara faller ihop för målet är nått, vägen är slut och man blir tom. Kanske i detta fall lägger man på sig massvis i vikt, träningen är inte rolig med mera – för man har inget mål/plan hur man tar sig ner. Så för mig ser jag faktiskt tävlingen som ett delmål, för jag ska ju ner för berget efteråt med. Men denna tanken går som sagt att ta med sig i andra mål också.

Har du bara gjort allt du kan, så lär dig att då vara nöjd med din prestation!

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.