Text: Hannah Bentzén

Nu när hösten är här är det många som tycker att det är mysigt att sitta inne med en god bok framför brasan, ta långa promenader bland brandgula löv eller dricka en kopp varmt framför värmeljus. Något som jag också märker av på min salong – förutom suget att insupa all härlig höstluft – är att antalet ansiktsbehandlingar ökar drastiskt, och framförallt mina specialkomponerade AHA-behandlingar.

Den vanligaste frågan jag får från mina kunder när vi samtalar kring vilken behandling som passar just henne/honom bäst är – vad är egentligen AHA? Vad gör det för huden? Varför är det så bra?

I det här inlägget tänkte jag gå igenom vad AHA står för, vad det gör för huden och varför det är så bra. Inför varje behandling vill jag att kunden ska veta vad som är bokat, många har varit nervösa för att de ska vara fruktansvärt röda efteråt, få märken osv men jag vill nu ta ner AHA-syran på en nivå där vi ser de positiva effekterna av användandet.

Jag har förstått på många att just ordet ”syra” kan kännas lite läskigt och självfallet har man stor respekt för de produkter och ingredienser man använder sig av. Jag vill betona hur viktigt det är att du går till en utbildad hudterapeut som har kunskaper om sitt arbete och produktutbud.

AHA är en förkortning av Alpha Hydroxy Acid och kallas för fruktsyra eftersom att den utvinns ur sockret från diverse olika växter.

När du går på en AHA-behandling kan självfallet upplägget vara varierande men i stora drag använder man AHA-syror för att stimulera cellförnyelsen, för att avlägsna döda hudceller från hudytan och reducera fina linjer och rynkor. På hösten, och mot vintern till, blir många lätt torra och då AHA fungerar som en fuktbindare är det ypperligt att börja använda AHA såhär på höstkanten. En annan stor fördel med att gå på AHA-behandlingar under hösten är att solen inte är lika stark som på sommaren. AHA tunnar ut det översta hudlagret och då vill man inte utsättas för stark sol eftersom att det kan bli en stor påfrestning.

När man använder AHA på huden kan man ibland känna en lite stickade känsla, vilket är helt normalt. Personligen, som har känslig hudtyp, känner av det nästan på en gång medan en person med tålig hudtyp kanske knappt märker någonting alls. Det är alltså helt individuellt och det betyder inte alls behandlingen inte varit effektiv om du inte skulle känt någonting.

Procenthalten av AHA-syran i produkter kan variera och de produkter du kan köpa med dig hem har inte  alltid lika hög procenthalt som de din hudterapeut använder.

Så, AHA är fantastiskt! Mjuk och len hud, reducering av rynkor och exfolierar bort döda hudceller!

Och just ja – många frågar om rynkorna försvinner snabbt! : ) Jag skriver till dig som jag säger till mina kunder; Om du vill gå ner i vikt kan du inte gå till Viktväktarna en gång och därefter gå till McDonalds. Samm sak här, du kan inte gå på behandling och hoppas att alla rynkor är borta. Lyssna på de råd du får en din hudterapeut och använd rätt produkter hemma för att jobba på just ditt behandlingsmål! : )

Önskar dig en riktigt härlig höst!

/Hannah

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.