Text: Emmastina Dannered

Efter två veckors stress, månader av träning och 24 timmars resa något trött men lycklig

Veckorna innan avresa

Dom sista veckorna innan tävlingen tränade jag hela tiden. Och med en ännu mer kritisk Henrietta som bedömde alla träningsbilder hon fick skickade till sig, så krävdes det enorm fokusering och noggrannhet i alla moment. Hon såg alltid det som kunde förbättras när jag inte såg det själv. Det tog ett tag innan jag med egna ögon kunde se dom väldigt små detaljerna domarna letar efter som var bra, och det som kunde förbättras.

Att försöka hitta mitt sätt att jobba på, och att alltid ha en plan över vad som ska göras i dom olika momenten och situationerna har varit väldigt viktigt för mig. Jag måste trivas med mitt sätt att jobba på, det är då jag presterar som bäst.

Sista veckan blev det mycket vila och bara mental träning. Jag kollade igenom allt tävlingsmaterial, och gick igenom allt i huvudet, om och om igen. Sedan har jag bara njutit av stunden genom att vara med familjen och hela tiden tänkt positivt.

Brasilien

Landslaget möttes upp på Arlanda fredagen den 7 augusti. Alla var förväntansfulla, taggade, och oerhört stolta över att få delta i den fjärde största tävlingen i världen. Resan ner gick bra’. vi fick springa mellan planen när vi skulle byta i Zürich pga att vi var försenade! Men det börjar bli en vana, för i Euroskills i Frankrike 2014, var det precis likadant!

Väl nere i Brasilien möts vi av en gigantisk arena och ett enormt hotell!

Första kvällen gick vi runt och tittade vi på området och utanför arenorna. Kvällsmaten serverades i stora tält, med personal som servade oss hela tiden. Jag var lite orolig över hur det skulle fungera med maten eftersom att jag är allergisk mot mjölkprotein, och blir väldigt dålig om jag får i mig det. Men med allergilappar på deras språk och duktig personal så löste det sig väldigt bra! Dom hade bra koll på vad som gällde för mig, ris och kött/kyckling, det passade mig perfekt. Att det inte skulle fungera med maten har varit ett orosmoment för hela mitt ”team”, eftersom man behöver ordentligt med näring för att kunna prestera!

Tävlingen

Del av tältet som är 1,5 km långt

Dom fyra tävlingsdagarna var väldigt påfrestande, men otroligt roliga.

Jag började min första dag med Advanced faicial, samt make up och franskt gel, allt gick bra, lite små missar men överlag var jag nöjd. Makeupen och franska gel-lackningen på tipp gick väldigt bra, hade tur med modellerna, fina naglar osv, hade mycket tid kvar när jag var klar. Imam tävlingen började hade vi kommit överens om att, om jag kände mig nöjd med min prestation så skulle jag inte gå tillbaks och börja granska mitt arbete för att kanske sedan börja ändra, då det ofta kan bli mycket sämre istället. Fick sedan höra att det var bland dom finaste makeupen och naglarna som hade gjorts på tävlingen, grymt nöjd!

Dag två

SPA-dag, svensk klassisk massage, Inpackning samt 45min ansikte, 3h sammanlagt. På eftermiddagen hade jag SPA manikyr och SPA pedikyr, även det gick superbra trots att dem tog bort vissa verktyg från oss tävlande. Ändå hade domarna godkänt alla verktyg innan klockan startades. Sedan var dom röda lacken fruktansvärt dåliga, så det blev ännu mer svårjobbat.

Dag tre

1,5 h Lomi Lomi massage stod på schemat. Gick in i min bubbla igen, och jag hade nog aldrig varit så mjuk i kroppen. Det är ju en massage som ska dansas fram, vilket jag lyckades väldigt bra med. En chans har man, och då är det bara att ge allt. Det gick som planerat ända fram tills jag skulle avsluta och ta upp kunden. Jag håller på och knyter fast bikiniöverdelen, när hon plötsligt sätter upp benen på bänken så man ser rakt in till rumpan, och självklart står domarna där och viktiga poäng försvinner för min del… Även fast jag var snabb med handduken.

Dag fyra

Sista tävlingsdagen och fantasi makeup och nailart 3,5h stod på schemat.

Det är den första dagen som jag är lite spänd, en konstig känsla med tanke på att allt snart är över och varje poäng är viktig nu.

Det gick hyfsat bra, lite missar med nail arten, tipparna fastnade inte, tappade lite fokus på grund av det. Makeupen däremot gick bättre. Vi hade en enklare makeup än dom andra länderna. Ibland vinner man på att ha en stilrenare makeup, än att ha för mycket små detaljer.

Jag var väl inte helt nöjd med den dagen om jag ska vara helt ärlig, men om det berodde på att det var sista dagen och jag inte kunde påverka mina poäng mer, det kan jag inte svara på riktigt.

De tre medaljörerna

Överlag är jag nöjd, hade gjort mitt bästa och mer kunde jag inte göra.  Det är det viktigaste för mig.

Prisutdelning

Dagen vi hade väntat på! Hela laget var förväntansfulla och spända över vilka placeringar vi skulle tilldelas på avslutningsceremonin, och om det skulle räcka till medalj. Vi gick och väntade hela dagen på att få åka till den stora arenan där prisutdelningen skulle hållas. Pernilla (tävlande i frisör) och jag fördrev tiden med att packa våra resväskor, för dagen efter skulle vi byta till ett hotell som låg mer centralt, innan det var dags att flyga hem igen.

Klockan 15, gick bussen till prisutdelningen och vi var uppklädda i våra sverige-dräkter och ett väldigt nervöst gäng samlades igen.

Vilken placering jag skulle sluta på var det ingen som visste, varken Henrietta, lagledarna eller jag. Precis när vi skulle åka frågar jag vår lagledare Jonas, om vilka han tror som kommer få ta emot en medalj. Svaret jag fick va, -jag vet inte, ta det lugnt Emmastina, så tar vi det som de kommer. Bli inte besviken, tänkte jag för mig själv även fast jag kände att jag hade gjort bra ifrån mig.

Väl inne på arenan var det fullt av tävlande, publik, anhöriga och alla experter. Världens alla flaggor viftades över allt. Den Svenska publiken som satt på läktaren hade stora Sverige flaggor med sig, och det var en mäktig känsla att sitta inne i den stora arenan. Prisutdelningen drog igång ganska snabbt, först ut att hämta medalj var Sara som tävlade i dekoration, hon slutade på en andra plats och tilldelades en silvermedalj. Sedan fick Frida som tävlade i car painting gå upp på scen och även hon hämta en silvermedalj. När tävlingsgrenen Beauty Therapy kom tänk jag, ”bli inte besviken, det är ingen fara, du har gjort ett bra jobb ändå” men så helt plötsligt ropar dem upp SWEDEN och den svenska flaggan kom upp på tv-skärmen! Den känslan är så väldigt svår att beskriva. Jag slutade på en tredjeplats och fint en emot en bronsmedalj.

Mitt mål var nått, allt jag kämpat för gav resultat.

Direkt efter vi hämtat medaljerna stod vårt media team och gjorde intervjuer och fotade, kan väl inte påstå att den intervjun blev jättebra, men som sagt det var i stundens hetta.

Efter avslutningsceremonin fick vi träffa alla dom svenska familjerna, branscherna och experterna innan vi skulle på den officiella efterfesten med alla tävlande.

Och jag svävade på moln resten av tiden kan jag säga, så glad och nöjd.

Tiden efter

Onsdag den 19 landade vi på Arlanda, efter stora förseningar. Trötta och förväntansfulla längtade alla efter att få träffa sina familjer igen. Pontus Slättman( ordförande i world skills) och våra lagledare sa att vi var tvungna att gå i samlad trupp ut till ankomst hallarna på Arlanda. Sagt och gjort, när vi går ut genom dörrarna står det ett hav av människor som välkomnade oss hem! Hela min familj, mormor och morfar, kusiner osv stod där och tog emot en sliten tjej. Familjen och släkten som alltid ska va värst, hade en gigantiskt Sverigeflagga med sig med mitt namn på, det var så härligt att se dem när vi kom tillbaka till Stockholm, även fast jag hade mamma och pappa på plats nere i Brasilien! Malin, rektor på Gilda skolan i Stockholm var även hon där och gratulerade samt överlämnade blommor från skolan och från SHR. Sedan gick vi mot presskonferensen där var våra sponsorer, gymnasiet och kunskapslyft minister, familjer, branscher, media och några av våra experter stod och väntade. Pontus Slättman pratade b.la. om prestationerna vi har gjort nere i Brasilien och vilken resa vi har varit med om.

Vi i laget sa hejdå till varandra, det är svårt eftersom man kommer varandra så nära och det är få som förstår vilken upplevelse vi har varit med om, varför man har prioriterat som man har gjort inför yrkes-VM! Dem flesta åkte hem med sina familjer, men inte för oss tre VM-medaljörer vi skulle sitta i tv-soffan 07.00 för tv4 Nyhetsmorgon dagen efter.

Att få va med på TV4 igen var verkligen roligt, det kändes mycket bättre än den tidigare intervjun dem gjorde med mig och Frida. Första gången är alltid mer spänd, dem andra två gångerna har gått mycket lättare!

Men resan med Yrkeslandslaget tog inte riktigt slut där, vi hade en sak kvar att uppleva tillsammans.

En vecka senare var vi alla i laget inbjudna till lunch på Rosenbad tillsammans med Statsministern Stefan Löfven och Gymnasiet och kunskapslyft ministern Aida Hadzialic.

Vi åt en god lunch och dem tackade oss för att vi är bra förebilder för många ungdomar, dem pratade mycket om vikten med hantverksyrken och yrkesskicklighet.

Vi är Sveriges Viktigaste landslag – så enkelt är det!

Vad händer nu?

Vad ska jag göra efter alla upplevelser och den stora resan?

Vad blir mitt nästa mål? Vad ska jag jobba och kämpa för?

Det kan man fråga sig, det känns lite tomt att inte ha ett tight schema längre, tidigare var alla dagar planerade från morgon till kväll, det ända som fanns i tankarna då var tävling, träning och Brasilien. Kan erkänna att jag är väldigt rastlös även fast jag är tillbaka i ”jobbvardagen” igen. Jag vet att många i landslaget känner precis som jag, det blir väldigt tomt, och helt plötsligt har man jättemycket tid över till annat.

Jag vill försöka få andra att göra samma resa, har varit runt på skolor och pratat om Yrkeslandslaget och att nå sina mål. Att prata inför så mycket folk som jag gjorde på senaste föredraget, en lärarkår på 200 personer, hade jag nog inte gjort för 2 år sen. Man växer mycket som person under vägen på denna resa, det är inte bara en resa i utveckling i yrket utan det blir även en personlig utveckling.

Slutligen vill jag passa på att tacka ALLA som har varit med och stöttat/hjälpt till med både stora och små saker.

Kram

Emmastina Dannered

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.