Text: Anna Olsson

Som gravid och sedan nybliven mamma kanske man laddar ner en app eller skickar efter något till sin lilla människa..
Och vips så får man mängder av reklam och tips om grejer att läsa.
Vad som slog mig redan tidigt i min graviditet och sedan som nybliven mamma är all negativitet.
Hur kan man ens fokusera på något sådant under denna fantastiska period i sitt liv känner jag rent spontant. Det är klart man kan vara orolig, men det hjälper ju inte när det strösslas tråkigheter över en.
Detta gäller även allas historier. Hur kan det komma sig att de absolut flesta berättar om sina negativa upplevelser? Hur kan det någonsin vara en god ide att berätta ledsamheter runt graviditet och förlossning för en gravid kvinna? Jag som är en mindre orolig person häpnas å det grövsta över vad jag fått berättat för mig och undrar hur en orolig blivande mamma tar sådant.
När jag stötte på någons sanning om att vara gravid till exempel, blev jag överöst med hur fruktansvärt jobbigt det var.
Sanningen om att vara gravid ur min synvinkel är helt det motsatta och jag önskar att det fanns att läsa om allt det underbara som händer också. Fokus på det positiva.
Sån är jag i alla fall.
Så, med fokus på det positiva och med hopp om att det inte retar någon.

Jag älskade att vara gravid!!! (Se: en hudterapeuts bekännelser) Tydligen älskade mitt barn också den perioden eftersom hon aldrig kom utan vi till slut blev igångsatta.
Jag älskade att föda! (Längtade redan på BB efter att få vara med om detta fantastiska igen! Men jo, försöker även leva i nuet)
Det gjorde säkert fruktansvärt ont! Jag vet faktiskt inte, jag lyckades nog hålla mitt fokus på lyckan om att få vara med om detta samt vad som komma skulle!
Jag älskar varje sekund med mitt barn! (Såklart vill jag skriva, men det finns mammor som har svårt att ta till sig sitt barn i början. Och jag inser hur lycklig jag är som verkligen blev galen i henne från sekunden de la henne på mitt bröst.)

Det var verkligen något för mig detta, tänk om vi börjat tidigare säger jag till manspersonen. Då hade det inte funnits någon hejd på detta. Hur många barn hade vi skaffat då? 5 säger han utan att röra en min. 5 tänker jag.. Jag var au pair i Paris för många herrans år sedan, till just 5 barn. Och jag vet inte. Eller är det kanske något vi ska jobba på? Då börjar det snart bli dags för nästa..

Nyss hemkommen från BB

Nyss hemkommen från BB

Som mammaledig hudterapeut fortsätter livet som hudterapeut. Som i mitt förra inlägg pillar och duttar jag fortfarande. (Ja, till och med på förlossningen var jag igång. Tack Jack för att du står ut med mig!)
Jag hade ju den felaktiga ideen om bäbisar att de var små orörliga paket i typ 3 månader. Det är de inte. Detta barnet väger 6 kilo, är vaken, pigg och med. Skrattar och rullar. Allt innan hon ens är 8 veckor. Vart ska det sluta?
Men, så får det vara och jag sjunger precis lika bra med en pincett i handen. Och hon sjunger med. Peelar kroppen och färgar brynen med barnet i babysittern. (Vilken uppfinning!!) Hon älskar att titta på mig lika mycket på toa som i soffan och får hon vara med och titta i spegeln så är det livet!
Nu låter det som att jag bara tar hand om mig själv och så är ju självklart inte fallet. Största delen av tiden ligger vi och tittar på varandra, pratar och gosar. Både dagar och nätter spenderas vid varandras sida och första gången jag lämnade henne med pappan aka manspersonen grät jag hela vägen till tunnelbanan..

Känslorna svämmar över varje dag.

Om att ta hand om sitt barn (på det hudvårdande viset).
Älskar hon att bada lika mycket som sin mamma? Nja. Inte riktigt där än. Däremot älskar hon att ligga på skötbordet och bli tvättad. Jag gissar att det räcker med en blöt kroppsdel åt gången! Sällan spritter det så mycket i den lilla kroppen och hon sjunger för full hals!
Uppifrån och ner står det i faktaböckerna från BVC. Det gäller både i bad och på bord.

Förutom ljummet vatten så har jag en del produkter till hennes hudvårdsrutin. Jag använder inte allt dagligen, men allt har sina tillfällen.

Maria Åkerberg1Baby Wash
Använder jag kanske inte dagligen men men då och då i tvättvattnet. Särskilt då vi har unkokalas här. (Unko betyder bajs på japanska och är vårat eget ord. Vi har snart underlag för en ny ordbok.)
Passar både kropp och knopp och då de naturliga ingredienserna i denna hjälper huden att behålla sitt naturliga fett, behöver man inte vara rädd att torka ut huden. Doftar lagom, och gott av ros och lavendel.

Baby Bath
Är mild och mjölkig och denna droppar jag i hennes badvatten. Doftar gott av apelsin och honung.

Baby Oil
Olja droppar jag nästan alltid i hennes tvättvatten då jag tycker olja är toppen som rengöring. Vi masserar också i den om hon känner för massage. Och det verkar hon göra efter bad eller dusch. (Mammas flicka!)

Baby Lotion
‘För en lugn och harmonisk baby’ heter det. Det har jag redan så den behöver jag inte använda.. Någon gång smörjer jag henne med denna men tycker att den ros och lavendel doften här blir för mycket, om man jämför med Baby Wash som jag beskrev ovan.

Baby Care
Denna använder vi gärna. (Pappan använder den gärna i ansiktet!) På barnet används den ibland på fötterna om jag fått för mig att de är torra.. Annars är den toppen på röda rumpor. Hennes har inte blivit det än. Kanske för att vi luftar väldigt mycket!

Jag har även testat lite olika produkter jag fått i babyboxar och på annat sätt fått chans att prova.

Burt’s Bees ‘Baby Bee’
2Oil
Som sagt droppar jag nästan alltid i olja i hennes tvätt- och badvatten. Denna använder jag då och då och den doftar helt underbart! Typ kolasnöre.
Nourishing Lotion
Härligt fet kräm som doftar som oljan, så gott. Kanske lite mycket att smörja hela kroppen med, men gärna lite på fötter och så.

Estelle & thild
34Body Wash
Känns bra i badvattnet. Doftar inget.

Natusan Baby
5First Touch Bath
Även denna känns bra och är parfymfri.

Libero
6Baby Wash
Testat i tvättvattnet och ren blir hon.
Oil
Samma med denna, haft i tvättvattnet då jag tycker om att använda olja.

Samma känsla som med övriga oljor men utan doft.

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.