Text: Birgitta Tingberg

Vad är viktigt att tänka på när jag som kund väljer hudterapeut?
Ett annat sätt att formulera frågan är: vilken kompetens är viktig för oss hudterapeuter?

Idag, det första inlägget, från mig, för 2016 vill jag ägna åt en fråga som jag tycker är av stor vikt inom alla yrkesgrupper och då förstås också 1 blogg birgittaför hudterapeuter. Det handlar om utbildning och vidareutbildning när vi väl har en, av SHR godkänd grundutbildning vilket ju alla vi som är medlemmar i SHR har. Så tror jag vi ska se det som en grundutbildning. Och att det är viktigt att hela tiden vidareutbilda sig. Jag har en mycket god vän som är auktoriserad revisor och för att få behålla sin auktorisation så måste hon gå 40 timmars godkänd fortbildning, varje år. Nu vet jag inte om jag tycker att just detta är något att kopiera. Men väl som en inspiration. För övrigt så får ni alla se detta inlägg som att ”jag tänker högt”, det vill säga – jag delger er mina tankar kring vikten av utbildning, vår skyldighet att vidareutveckla oss och hur vi stärker den legitimitet vi har idag. Dels är det viktigt för oss som hudterapeuter men i slutändan är det viktigast för de som besöker oss – våra kunder! De ska kunna lita på att de kommer till någon med bra kunskaper och som arbetar seriöst. Att föra ut budskapet om vikten av att besöka en hudterapeut som är medlem i SHR. Bland annat då det borgar för att det finns en godkänd utbildning hos den man uppsöker.

Vidare tänker jag mig, som jag skrev i inledningen, att vi hela tiden bör vidareutveckla oss. Jag vet att SHR kämpar för detta med att både behålla men också att höja vår status. Det är bra ! Tror inte det är många förbund som aktivt arbetar så aktivt med att pusha för vidareutbildning. Detta gynnar både de som besöker oss/våra kunder men också oss som arbetar inom detta fantastiska yrke. Det är ju toppen när det blir en vinn-vinn situation.

För egen del har jag, efter att jag gått min grundutbildning på Elisabethskolan i Stockholm, valt att vidareutbilda mig till något som heter 2 blogg birgittaFunktionsmedicinsk näringsrådgivare. Det ligger i mitt intresse, som jag valt att fokusera, att arbeta med nämligen hudproblem. Hudproblem kommer ofta inifrån. Då gäller det att lära sig mekanismerna och orsakerna bakom hudproblem vad gäller det som händer på insidan. Detta har blivit min inriktning och jag märker, i min arbetsvardag, hur viktig insidan av kroppen är för vår hudhälsa. Det uppskattas också mycket av de som besöker min salong. Att arbeta som hudterapeut är ett mycket brett yrke. Då kan det vara bra, både för oss som arbetar, men också för de som besöker oss. Att veta vilken inriktning den hudterapeut kunden söker upp har. För egen del är jag inte alls intresserad av make-up eller manikyr. Då är det bättre att kunden går till någon som har ett intresse och är bättre på det än vad jag är. Allt för att kunden ska få så professionell hjälp som möjligt.

Detta är lösa tankar jag har. Vad gäller att vidareutbilda sig hela tiden så tror jag det är av största vikt. Jag skulle vilja se ännu fler vidareutbildningar som stärker upp oss som yrkesgrupp. Jag vill, likt SHR, att en auktoriserad/godkänd hudterapeut (av SHR) ska vara det självklara valet vid flera av våra vanligaste hudproblem, såsom: acne, pigmenteringar mm.
Som kuriosa kan nämnas att jag fick stipendium från SHR till min vidareutbildning. Något jag blev glad för då varje krona är välkommen eftersom det ofta kostar en slant att utbilda sig. Det behöver i och för sig inte kosta, mer än tid, då det finns massor av fina utbildningar på högskolor och universitet runt om i landet. Varav många är distansutbildningar.

Så mitt råd får bli – vidareutbilda dig regelbundet! Kunskap är lätt att bära och gynnar de vi arbetar med – våra kunder .

3 blogg birgitta 4 blogg birgitta

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.