Text: Frida Jansson

Hej kära läsare!

Nu är det min tur att hälsa er varmt välkomna till 2016! Nu är tiden då man antingen har börjat eller börjar planera nästa nya steg i livet. Kanske nytt jobb eller nya studier. Kanske ska du börja studera till hudterapeut? En så enorm viktig del i vårt yrke som kan vara svårt att lära sig ibland om det inte faller naturligt är service. Att vara hudterapeut innebär att arbeta inom ett serviceyrke.

service
Vi vet att frisk hud och önskade resultat tar tid, så när har vi hjälpt en kund optimalt? När hon är informerad och guidad att följa en hudvårdsrutin, vilket innebär regelbundna behandlingar och produkter hem!

Jag försöker att inte tänka för mycket på ordet försäljning. För har du hela tiden service-tänket så kommer försäljningen automatiskt. Du kan ha lyckats övertala en kund att köpa på sig produkter som hon tar med sig hem och aldrig använder. Då får du en missnöjd kund som troligtvis inte kommer komma tillbaka.

För att din kund ska gå hem och faktiskt använda produkterna så fokusera lite mindre på att berätta om hur fantastisk produkten är och även få henne att förstå upplevelsen med produkten i hennes vardag. Alla har varken intresset eller tålamodet att spendera flera minuter varje dag åt sin hudvårdsrutin. Men det hindrar dem inte från att vilja ha fantastiska resultat. Då finns till exempel riktigt bra 2-i-1 produkter och praktiska tips som att sova i sin fuktmask och ha rengöring/peeling stå i duschen. Detta gör det förstås så viktigt att lyssna på kunden. Var frågvis, på ett artigt sätt. Så man får en förståelse av hur hennes vardag ser ut. Att till exempel upprepa kortfattat det hon har berättat får henne att känna att du har lyssnat och förstått.

Merförsäljning som hudterapeut kommer nästan helt automatiskt. Kunden har så många fler behov än vad hon tror. Som hudterapeut utbildar vi hela tiden kunden.

Bast-i-dv-test-2013
Det viktigaste: Ge kunden aldrig det hon förväntar sig. Eller med andra ord, hon ska MINST få det hon förväntar sig. Till exempel om du jobbar inom e-handel och en kund ringer och har frågor om sin klarna betalning och hoppas på att vi kan ge henne ett nummer till klarna. Ring då istället klarna själv och ordna det åt henne. Om du nu läser det här och arbetar med kundservice inom e-handel – hänvisa ALDRIG. Det finns inget tröttare än att behöva ringa flera samtal innan man kommer till den person som faktiskt kan hjälpa dig. DU vill vara den som kan hjälpa henne.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.