Text: Nathalie Koverman

För de flesta som utbildar sig till hudterapeuter är det behandlingarna och kundkontakten som lockar. Att yrken sedan innebär många alternativa vägar är ju sedan ett yttryck för branschens bredd. Att arbeta som säljare, utbildare på agentur, inom PR eller yrkeslärare är exempel på andra sätt att arbeta som hudterapeut. Yrkeslärare är något jag har haft möjligheten att prova på.

Med studier inom pedagogik i bagaget och som auktoriserad hudterapeut kontaktades jag av en skola som startade Hantverksprogrammet med profilen Stylist inom inriktningen Övrigt hantverk. Som programansvarig undervisade jag i kurser inom ämnet Hantverk, som det hette innan gymnasiereformen 2011, samt Hantverksorientering, Bild & Form och Försäljning & kundservice. Rent konkret bestod det centrala innehållet av färg- och formlära, makeup, grundläggande hudvård, manikyr, stilanalys, service och bemötande, hantverkets historia osv.

Just inriktningen Övrigt hantverk har precis som alla andra styrdokument i gymnasieskolan tydliga kunskapsmål i form av betygskriterier kopplade till kvalifikationer, medan det praktiska innehållet fortfarande lämnar stort utrymme till tolkning. Som hudterapeut ser jag möjligheter att verka både inom profilen/yrkesutgången Hud & spa samt Hår & makeupartist. Däremot kan utgången Hud & spa vara en aning förvirrande då man efter avslutad utbildning inte har möjlighet att bli hudterapeut och även om man har ett försprång vid vidare studier, så är tanken med gymnasieskolans yrkesprogram att de ska leda till anställningsbarhet.

Idag arbetar jag med marknadsföring men läser in min yrkeslärarexamen på distans och deltid. Det är jag och ett gäng träarbetare, frisörer, sjuksköterskor, elektriker, hästskötare osv som efter 90 högskolepoäng kommer att vara behöriga yrkeslärare. Behovet efter yrkeslärare är stort och vid examen kan man komplettera sin behörighet genom att läsa till ämnen. Äntligen får jag binda ihop gamla studier på ämneslärarprogrammet med min bakgrund som hudterapeut! Efter avslutad utbildning blir jag behörig i Hantverk, Hantverkskunskap, Försäljning & kundservice och troligtvis även Affärskommunikation och Entreprenörskap på gymnasiet. Gamla studier i Religionsvetenskap gör mig behörig till grundskolans senare år.

Såhär gick jag tillväga inför min utbildning;

  • Via http://yrk.valiweb.nu/Startsida gjorde jag en validering för att se mot vilka ämnen utbildning inom didaktik skulle leda till behörighet i.
  • Examensbevis, kursinnehåll inom yrkesutbildning, arbetsgivar/tjänstgöringsintyg, uppdragsbeskrivningar, studieresultat från eventuella tidigare högskolestudier: ta med allt! Valideringen tar tid men ju noggrannare du är, desto fler ämnen kan du bli behörig i!
  • Via valiweb kunde jag ansöka till flera lärosäten, rangordna efter önskemål och tänk på var du vill studera, i vilken takt och om det ska vara på distans. Jag läser på distans i halvfart vilket innebär ca 1 träff i månaden i Kristianstad och jag lägger ned några timmar i veckan på egna studier.
  • Sök via gymnasieantagningen på din ort på de gymnasieskolor som erbjuder Hantverksprogrammet → Övrigt hantverk → Hud & spa och/eller Hår & makeupartist. Skicka in en spontanansökan!
  • Försök att göra VFU (praktik) på en skola där du kan tänka dig att arbeta på. Det är en perfekt chans att visa fram fötterna!

Avslutningsvis vill jag visa ett utdrag ur mitt senaste arbete inom specialpedagogik. Det är med stolthet jag drar exempel ur vår yrkeserfarenhet. Kanske känner ni gen bilderna från tidigare inlägg om färglära och concealertips!

färg

gröna ögon

conceal green

”Inom färglära talar man om kontrastfärger. Det är färger som befinner sig mittemot varandra i färgcirkeln och som är varandras motsats beroende på deras olikheter. Olikheterna består bland annat i deras färgstyrka, kall-varm kontrast, komplementkontrast, simultankontrast, kvalitetskontrast och kvantitetskontrast. Olikheterna finns alltså endast i förhållande till och beroende av varandra. Om man vill framhäva ett par gröna ögon så skall du addera motsatsen/kontrasten rött. Bredvid varandra så förstärker olikheterna varandra. Om man istället vill dölja ett rött acneutslag ska du lägga en grön concealer ovanpå det röda, eftersom olikheterna tar ut varandra när de läggs ovanpå varandra.
Tvingar man olikheterna till samma plats kommer det visserligen att skapa en temporär ordning genom att kompensera det vi ser som ett fel, men för att de olika färgerna verkligen ska komma fram bör de ges eget utrymme för att sida vid sida kunna locka fram varandras fulla potential.

Om färgerna är liknelser för elever och deras olikheter, kan användningen av concealer/yrkespraxis ses som allmänpedagogik. Detta ”comme-il-faut” är starkt kopplat till föreställningar om vad som är normalt och önskvärt. I det här fallet att acne, eller den avvikande eleven, är avvikande och bör kompenseras. Låt säga att vi använder färgläran (eleverna) och hantverket (pedagogiken) men vågar utmana normen genom att framhäva acnen (det avvikande). Arvida Byströms Grow your own acne, som du kan se på försättsbladet till detta arbete, är ett exempel på att det som skapas då kan bli konst(igt)”

Arvida

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.