Text: Nathalie Koverman

Jag älskar min skönhetsrutin. Den där långa med alla flaskor och burkar. Gärna i opraktiskt glas med pipetter, tvåkomponentsmasker och dubbla serum under mjukgörare. Men helt ärligt, hur ofta hinner man det? Därför har jag även några genvägar till maximal effekt på kortast möjliga tid. Det är inget hokus-pokus, men helt klart beautyhacks!

hair pin

  • En slarvig knut eller svinrygg passar de flesta tillfällen, men för att den ska hålla gäller det att använda hårnålarna rätt. Den sick-sackiga sidan ska vara nedåt, inte uppåt som de flesta tror!
  • ”Know the rules to break them” är ett motto som jag tycker är bra när man jobbar med makeup. Det kan ge en fin ”pop-effekt” om man väljer ett rouge eller läppstift i kall nyans på gul hudton och tvärtom. Ska man spara tid så är det ändå lättare att hitta ett rött läppstift och ett rouge som matchar din hudton. Röda läppar och några svep med mascaraborsten så är man hemma!

rouge

 

  • Apropå rouge, använd den som ögonskugga! Pressa ihop rougeborsten och svep över globlinjen. Korall och aprikos är superfint till blåa ögon, medan rosa toner passar gröna och bruna. Ger djup till blicken utan avancerad skuggning och ger harmoni till hela ansiktet.

golden

  • Är du som jag och köper samma nyanser på ögonskuggor hela tiden, för att upptäcka att du hade nästan samma färg på ett antal skuggor hemma redan? Jag är svag för allt guldigt och glittrigt och brukar använda ”överblivna” lösa mineralskuggor i kroppsolja för skimrande ben på sommaren. Ger nästan lite retusch-effekt på lårens smilgropar (celluliter) synliga kärl och kompenserar den där nyansen av lättmjölk innan man hunnit använda brun-utan-sol.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.