Text: Hanna Bengtzén

Jag tycker att det är väldigt spännande att kombinera mina hudvårdskunskaper med mitt intresse för matlagning och idag tänkte jag att ni skulle få ett toppenbra standardrecept för något gott och nyttigt!

Ägg kan ju verkligen varieras i nästintill det oändliga när det gäller matlagning men visste du att det faktiskt även kan användas till hudvård?

Du kan faktiskt göra en egen ansiktsmask med just ägg som bas. För att jobba på rynkor och fina linjer kan du blanda en äggula med någon matsked riktig olivolja och lite färskpressad lime eller citron. Applicera, låt verka i sisåådär 10 minuter och skölj av. Vill du instället svänga ihop en mask som gör huden riktigt mjuk och sen så blandar du honung och lite citronsaft med uppvispad äggvita. Även denna kan du låta ligga på i 10 minuter och sedan skölja bort.

Jag tänkte att ni ska få ett litet recept också där ägg i högsta grad är aktuellt. Jag hoppas att du är duktig på att äta frukost, här kommer ett toppenrecept som gör att både du och huden mår fint! Se till att få en bra start på dagen!

omelett

Enkel och god omelett (1 stor)

3 ägg
3 msk vispgrädde
Valfri fyllning, ca 100 gram
Kryddor
Smör till stekning

Gör såhär;

Vispa ihop ägg, grädde och kryddor. Smält smör i en stekpanna och häll ner äggblandingen. Låt omeletten stekas på medelvärme tills den nästan “stannat”.

Lägg på fyllningen på ena halvan och låt omeletten ligga i stekpannan ett par minuter till. Vik över den “tomma” halvan och lägg över omeletten på en tallrik. Servera med sallad.

Smaklig spis!

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.