Text: Anna Olsson

Jag har alltid gillat tanken av att sylta och safta, baka, fixa och dona. Helst av det jag själv hittar i naturen.

Att sedan faktiskt ta sig, eller egentligen hitta tiden, få tiden att gå ihop att göra det, det är en annan femma.

Men i somras hände det. Kanske var det för att det var första sommaren med Vera Lou, första sommaren som mamma som gjorde det. Satte det moderliga, pyssliga, duttiga och fullkomligt galna i mig att koka saft på i stort sett allt jag kom över.. Inte bara det vanliga vinbärsbladen.. Utan på både hägg och syren, älgört och mjölkört. En och annan vinflaska står också och jäser i gömmorna och så även te i små bollar i vackra burkar, efter en sommar av total diy och saft-bonanza.

Det började tidigt i somras. Jag tvingade med manspersonen med tygkasse runt halsen på hägg-jakt.

Vilket häggår! Träden dignade av härliga, söta, vita klasar blommor (fulla av småkusar). Vilken tid det tog att slå, stöta och blöta ur alla insekter och annat smått och gott som också förälskat sig i häggen!

Resultatet: Över förväntan! Mycket god, inte så sötsliskig saft i aptitlig färg. Smaken påminner helt klart om bittermandel! Riktigt bra!

Syren.. Underbara vackra! Sommaren var i full gång då jag ännu en gång fick med manspersonen, tygkassen och intet ont anande Vera Lou.

Samma sak nu, buskarna svämmade över av dessa underbara blommor! Lila syren fick det bli, för färgens skull!

Resultatet: Helt okej. Vacker, ljus lila saft med en tydlig syrendoft-smak. Lite väl blommigt kan jag tycka med hey, sommar på flaska, helt klart!

Ni har alldeles säkert hört talas om ‘mellan hägg och syren’, vilket härstammar från förr.. Då betraktades häggens blomning som starten på vårens höjdpunkt, och syrenens blomning slutet. Sedan är sommaren i fullgång.

Och med sommaren kommer mera..

Älgört! Eller älggräs. Har en inte hört talas om det så bildgoogla. För i alla fall den del av Sverige som jag kommer i från fullkomligen svämmar över av dessa söta dunbollar som blir en utmärkt saft och ett helt okej vin.

Resultat: Något växtig smak med inslag av jenka. NO JOKE! Nästa sommar blir det mer blommor/mindre stjälkar för att få en tydligare jenkasmak.

bild-2

Mjölkört! Eller Rallarros som jag kallar den. Även denna breder ut sig bra och bara tanken på dem får sommaren att kännas nära. Min relation till dessa startade i väldigt unga år då jag upptäckte att grannens gris älskade dem.. Tänker på den grisen varje gång jag kommer i kontakt med dessa rosa sötnosar. Men, i sommar utvecklades vår relation då jag insåg att jag inte bara kunde göra en helt okej saft på dessa utan ett utmärkt te! Hör och häpna, detta har ryssarna känt till länge.. Läste att detta varit känt framför allt i trakterna runt Sankt Petersburg, där den traditionella drycken Ivan Chai producerats i en massa herrans år. På 1800-talet startades en massproduktion, då ryska tehandlare tyckte att det inhemska, billiga mjölkörtstéet var väldigt likt äkta Kina-te. De började dryga ut sina dyra importerade varor med inhemskt mjölkörtste. Bluffen blev dock ganska snabbt avslöjad när det uppdagades att handlarna sålde mer te än de importerade..

Så här gjorde jag och Vera Lou:

Häggsaft

1 liter lätt packade häggblommor

1 stor, skivad ekologisk citron

3 1/2 dl strösocker

1 liter vatten

De rensade, sköljda blommorna/klasarna och citronskivor las i en stor kastrull, socker hälldes på och det kokande vattnet över. Rörde om tills sockret löst sig och sedan fick det stå och svalna. In i kylskåp där det myste till sig i 4 dagar. Rörde runt varje dag. Silade sedan saften genom kaffefilter (i brist på annat..) Och sedan ner i glasflaskor.

bild-4 bild-3

Syrénsaft

40 klasar bondsyrén

3 ekologiska citroner

7 dl strösocker

1,5 liter vatten

1 påse citronsyra

Önskas ännu blåaktigare färg kan lite krossade blåbär tillsättas. Men det tyckte jag kändes onödigt.

De rensade, sköljda blommorna/klasarna och citronskivor las i en stor kastrull, socker och citronsyra hälldes på och det kokande vattnet över. Rörde om tills sockret löst sig och sedan fick det stå och svalna. In i kylskåp där det myste till sig i 4 dagar. Rörde runt varje dag. Silade sedan saften genom silduk och hällde sedan ner i glasflaskor.

bild-5

Älgörtssaft

50 klasar älggräsblommor

2 ekologiska citroner/lime

1 kg socker

2 kanelstänger

2 liter vatten

1 påse citronsyra

Sköljde blommorna väl under rinnande vatten. La i stort kärl. Skivade citron och lime och la i tillsammans med socker, kanel, citronsyra och kokande vatten. Rörde om. La på lock och lät stå i kyl i en vecka. Rörde varje dag. Sildade och ja, samma som ovan!

bild-6

Mjölkörtssaft

15 kraftiga rallarrosblommor

2 ekologiska citroner

1 kg socker

2 liter vatten

1 påse citronsyra

Sköljde blommorna väl, la i stort kärl tillsammans med skivade citroner, socker, citronsyra och kokande vatten. Rörde om, la på lock och lät svalna och stå i kylskåpet i 3 dagar. Rörde vare dag. Silade upp och ner i flaska.

Ivan Chai

”Repa av bladen från stjälkarna. Massera sönder dem med händerna, så att vätskan tränger ut och forma växtmassan till små bollar. Packa sedan bollarna tätt i en plastpåse och rulla ihop den till ett paket. Vira in rullen i en handduk och låt allting ligga på ett varmt ställe (till exempel ovanför kylskåpet) i en vecka.

Ta sedan ut de fermenterade bladen och torka dem på max 60 grader, antingen i en svamptork eller i ugnen med luckan på glänt. Téet blir mycket smakrikt med både blommiga och tobaksliknande, rökiga noter. Du kan styra smaken genom att förkorta/förlänga fermenteringstiden. Alternativt kan du låta bladbollarna ligga i luften några timmar och oxidera innan fermenteringen, som då blir kortare. Du kan även prova att rosta de fermenterade bladen en kort stund innan torkningen.”

Saftrecepten har jag tolkat lite som jag velat. Byggt ihop själv, lagt till och tagit bort. Framför allt har jag minskat på sockret i samtliga recept då det över allt jag tittat varit samma mängd socker som vatten. Ofantligt mycket tyckte jag och använde mycket mindre. Safterna blev söta och goda ändå! Och något, lite nyttigare.

Ivan Chai receptet stal jag rakt av från en inspirerande sida jag hittade som hette ‘dagsattplocka’.

ivanchai2 ivanchai1 ivanchai3

En goding jag alltid återkommer till sedan jag upptäckte den är Vinbärsbladsaft. Alltså. Det är inte bara bären som momma (aka mormor) gör saft på som är underbara. Utan även bladen!!

2 liter tätta packade vinbärsblad
3 ekologiska citroner
2 kg strösocker (Eller 1 kg. Det räcker tycker jag)
1 påse citronsyra
2 liter vatten

Jag sköljer bladen och lägger i en stor kastrull. Skivar citronerna och lägger i, så även socker och citronsyra innan jag häller över det kokande vattnet, rör om, låter svallna och låter stå kallt i 4-5 dagar. Jag rör om varje dag och silar upp genom kaffefilter, silduk eller vad en nu har hemma i köket..

bild-1

Nu är oktober här och ‘sommaren som aldrig tar slut’ som vi kallade denna sommaren här hemma är nog faktiskt slut. Och saften är slut. (Utom den som vann första pris förstås, och det var min mammas äppeldricka. Mindre söt. Mer god. Väldigt äpplig. Som en höstdröm på flaska.) Jag älskar hösten! Färgerna och luften! Ut och andas frisk luft! Snart är det sommar igen och då får ni testa dessa härliga saftrecept! Faller de er i smaken eller ej? Kvittar tycker jag. Det är känslan att plocka och greja själv en lever länge på! Och alltid finns det någon som låter sig bli bjuden på dessa söta drycker!

/Anna

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.