Text: Lena Edberg

Bra prisinformation är nödvändigt för att marknaden ska kunna fungera för både konsumenter och näringsidkare. Krångliga och otydliga prisuppgifter gör det svårt för konsumenter att göra kloka val. Om det är alltför komplicerat att ta reda på vad en produkt kostar kan konsumenter avstå från att handla. Näringsidkare ansvarar för att prisinformationen är tydlig och korrekt.

Fakta
Konsumentverket ser till att reglerna om prisinformation följs. Bestämmelser om prisinformation finns främst i prisinformationslagen (2004:347) samt i Konsumentverkets föreskrift om prisinformation, KOVFS 2012:1. Prisinformationslagen ställer krav att företag ska lämna korrekt och tydlig prisinformation om produkter. Lagen är en så kallad ramlag som fylls ut och förtydligas med föreskrifter och överenskommelser.

Enligt prisinformationslagens bestämmelser ska prisinformation lämnas för bestämda varor genom uppgift om både pris och jämförpris. Det finns undantag för jämförpris och de behöver inte finnas på varor som huvudsakligen säljs för sina kosmetiska egenskaper.

För andra produkter än varor, dvs. bestämda tjänster, ska prisinformation lämnas genom uppgift om produktens pris.

Prisuppgifter

  • Huvudregeln är att priset ska anges skriftligt och att moms (mervärdesskatt) och andra skatter ska vara inräknade. Det ska vara tydligt vilken vara eller tjänst priset avser. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt.
  • Priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information, till exempel i mindre butiker med manuell betjäning eller om varan köps över disk.
  • Priset på en vara i en butik eller i ett skyltfönster ska anges på förpackningen, på en hyllkantsetikett eller i en prislista.

Prissättning för tjänster ska förklaras

Om du inte kan ge ett pris för en tjänst ska du kunna förklara för konsumenten hur prissättningen går till. Till exempel om du är hantverkare. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där du bedriver din rörelse eller där du marknadsför dina tjänster.

I många fall är dock en tjänst inte bestämd förrän näringsidkaren och konsumenten har kommit överens om vad som ska göras. Först då uppkommer skyldigheten att informera om priset. Ibland går det dock inte att fastställa priset i förväg och då räcker det med att ange hur priset räknas ut. Det kan röra sig om olika moment i en hudvårdstjänst. När så är möjligt ska grunderna för priset anges. Den kan till exempel anges som arbetskostnad per timme och materialkostnad per enhet, tillsammans med en uppskattad kostnad för arbetstid och material. En ungefärlig prisuppgift för en tjänst får inte, enligt konsumenttjänstlagen (1985:716), överskridas med mer än 15 procent.

Marknadsföring

Enligt prisinformationslagen krävs inte prisinformation i marknadsföring där ett företag enbart gör reklam för en produkt utan att direkt tillhandahålla den till konsumenter. Med att tillhandahålla menas att konsumenten i princip omedelbart ska kunna köpa varan vilket är normalfallet om varan finns i till exempel en butik, i skyltfönster eller liknande. I en butik ska alltså alla varor ha prisinformation.

Var prisinformation ska finnas

För varor är grundregeln att prismärkningen ska finnas på varan eller dess förpackning. Det går även att ersätta prislappen med en etikett på hyllkanten eller en skylt i varans omedelbara närhet. Det ska vara enkelt för konsumenten att ta del av prisinformationen.

För tjänster gäller att prisinformationen kan lämnas på en skylt eller annat likvärdigt sätt i den försäljningslokal där tjänsten bjuds ut.

Om näringsidkaren tillhandahåller bestämda produkter på internet måste prisinformationen, liksom annars, vara väl synlig, lätt att uppfatta och den får inte skapa osäkerhet om vilken produkt prisinformationen faktiskt avser.

Skyltfönster

Allt som ingår i butikens sortiment och som används som skyltning i butiksfönster ska vara prismärkt. Marknadsförs tjänster ska priset anges även för dem i den mån det finns ett fastställt pris. Priserna ska alltid anges i skyltfönstret. Så fort en eventuell omskyltning är klar ska också de nya prisuppgifterna finnas där.

Prisinformationen ska finnas på varan eller förpackningen eller i varans omedelbara närhet. Det är viktigt att priset inte kan förväxlas med priset på andra varor.

Det går även bra med priserna på en särskild skylt, men det ska vara lätt att förstå vilka varor som avses.

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.