Text: Malin Månsson

Lär dig leva i nuet –  den meningen är något jag hört mycket, men nog aldrig riktigt förstått innebörden förrän nu. Haft en tendens tidigare att bara köra på och mer blicka långt fram eller långt bak – kanske inte reflekterat så mycket över just nu. Men med en tuff vår mentalt lärde mig både att ta vara på mig själv, tiden och det som är viktigt omkring mig. Köpte på mig lite olika böcker, gick hos en KBT-terapeut som hjälpte mig att reda ut vad som faktiskt var viktigt och lite hur man kan tänka kring olika saker.. En bok jag köpte följde mest med runt (Lär dig LEVA) , tog mer tid för yogaböckerna jag också köpte och tänkte att den andra läser jag sen..

image1

Sommaren kom och innan semestern var jag lika stressad över allt som skulle göras så man verkligen skulle få ut något av semestern.
Första veckan öste regnet ner, men jag tillät mig faktiskt att bara ligga inne och kolla på en serie som jag, sambon börjat titta på. Inte alls vad jag tänkt, men blev så. Sen även en spontanresa till Turkiet. Dessa tre semesterveckor gick inte lika snabbt som vanligt utan tror jag omedvetet var mer närvarande just då, dock inget jag funderade på.
Jag tycker nämligen att det känts som att varje semester mer varit hetsig, den har tagit slut fort och man har gjort mycket men känns ändå som man inte gjort något.

Hur som helst så har det kommit mer hinder på vägen som nu lett mig mer mot nuet – sambon skulle iväg på utlandsmission. Mina tankar; ”vi måste hinna göra detta, detta, umgås mycket, ta vara på varann osv”. Resultat; kunde bli ovänner för jag bara tjata om att vi inte gjorde tillräckligt eller sågs så mycket som jag tänkt. Han förstod inte alls utan tyckte att de gjorde vi väl visst.

Nu kommer boken in i bilden. Jag började bli riktigt stressad då hans resa bara kom närmre och närmre och samtidigt kände jag obehag av min känsla att hela tiden bara var ”vi hinner inte få all tid vi behöver innan, vi har inte gjort något”! Vi var på spa och skulle ha en veckas ledig tillsammans. Spaet kändes som en perfekt bok öppnare.

Första kapitlen handla om stress, ångest och där kände jag att jag var helt på rätt spår. Sen kom kapitel 8 – att leva i nuet. Så klockrent, de var detta som varit felet hela tiden! Det bara slog mig, att jag hade bara tänkt framåt istället för att ta vara på alla mysiga stunder vi hade! Leva i nuet är enkelt att säga att man gör, men hela poängen är ju att faktiskt vara närvarande. Vill man bromsa den rusande tiden är det dags att uppleva nuet.

Två övningar jag gillade att använda mig av (finns fler i boken).

Meditering/Andning; Ta andpauser, medvetna sådana. Ett bra sätt är att upprepa ex IN, vid inandning och UT vid utandning tyst för sig själv. Detta gör att all tankesurr inte får plats i huvudet.

Fokusera; Fokusera på var du befinner dig eller vad du gör, vad händer här och nu? Tex om du äter något så bara tänk eller säg vad du äter osv. Bara konstatera, då hamnar du närvarande i just den rutinsysslan.

Detta har hjälpt mig extremt mycket de senaste veckorna. Tiden som tidigare flugit iväg utan att den gett mig något har nu känts lång och givande. Nu kan jag titta tillbaka och känna att vi trots allt fick mycket kvalitet på tiden tillsamans när jag valde att vara närvarande!

Tiden är för dyrbar för att bara tänka på framtiden det förgångna – lev lite här och nu också, njut av din tillvaro!

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.