Text: Birgitta Tingberg

Nu har jag skrivit bloggar för SHR ett tag. Sitter på jobbet, det är augusti och det är tryckande sommarvärme. Funderar på vad jag vill berätta för er. Just då får jag ett mail från den person i SHR som är ansvarig för vår tidning som kommer ut några gånger per år. Där ska det bli ett reportage om mig och min salong. Tema för detta nummer är Kundvård. Då slår det mig att detta ska jag blogga om idag. Detta mycket viktiga.

bild2.jpg

 

Vad är kundvård? Där får vi säkert lite olika svar beroende på vem man frågar. Men det jag bland annat frågar mig är:

  • Är det kundvård att inte få prata med en levande person när man ringer till Skatteverk, företag, kommuner o s v?
  • Är det kundvård att få parkeringsböter utanför akutavdelningen, när man kan visa att man varit inne där med en sjuk anhörig?
  • Är det kundvård att mer eller mindre kasta ut kunder prick när klockan slår ett visst klockslag?
  • Är det kundvård av Postnord att inte leverera paket och påstå att ingen varit på plats? Samt att om de ska köra ut paketet igen – ta betalt en gång till? Eller att man får vänta mycket länge i telefonkö.
  • Är det kundvård att utföra avancerade behandlingar (t ex filler) utan någon utbildning?

Ni ser – listan kan göra lång, hur lång som helst. Och det är bara genom konsumentpåtryckning som förändringar kan ske.

Därför tycker jag vi alla ska ha kurage nog att säga ifrån när vi utsätts för något vi inte uppskattar. Tänker att när man går till en hudterapeut att man bör fråga sig själv några frågor:

  1. Har hen en adekvat (och godkänd av SHR) utbildning?
  2. Känner jag att mottagandet känns bra?
  3. Får jag rätt information och känner mig trygg?
  4. Var det en bra upplevelse? Fick jag det jag förväntade mig?

Finns säkert fler parametrar som är viktiga för var och en. Det viktiga är att man tar ansvar för allt det man utsätter sig för. Men också att fråga sig själv om man i sitt eget yrke och i de relationer man har – ger jag rätt kundvård? Behandlar jag andra som jag själv vill bli behandlad?

När jag började mitt yrkesliv, i början av åttiotalet, så var det mycket populärt med så kallade ”charmkurser”. Inspirerade av Jan Carlzon på SAS. Han gick ut stenhårt och utbildade personalen inom SAS i hur man har en god kundvård inom SAS. Som jag minns det så lyckades det mycket bra. För egen del så arbetade jag då på ett försäkringsbolag och de hakade på denna trend. Vi fick åka på rätt många kurser av denna typ. Minns att jag tyckte det var bra och fortfarande än idag så kan jag plocka fram av det jag lärde mig på en del av dessa kurser. En sak som jag ofta tänker på är att det är viktigt att förstå vilken kund man har framför sig. Detta kan man dela in i färger, grönt, blått, gult och rött. Eller som en av kurserna jag gick. Då delades olika personligheter in i namn. Det var Andersson, Hansson, Svensson och något mer.

Att tänka på detta sätt – att man ska försöka förstå vilken person som sitter framför en – är viktigt. Och om vi alla tänkte lite mer på det sättet så skulle det bli bra mycket trevligare.

Så om alla kunde tänka – Behandla andra som du tror att de vill bli behandlade! Istället för – Behandla andra som du själv vill bli behandlad! Då har vi liksom expanderat detta sätt att tänka.Bild1

Har inte märkt att man nu, på 2000-talet, tänker i dessa banor eller att man skickar iväg sin personal i detta viktiga sätt att tänka.

Om företag, myndigheter, kommuner, landsting med flera skulle vara lite mer nyfikna och intresserade av vad vi, deras kunder/klienter/patienter/gäster tycker och vill ha. Så är jag helt övertygad om att mycket skulle vara annorlunda.

Med detta sagt – hoppas jag att vi alla lever upp till detta ovan. Att bemöta andra som man tror att de vill bli bemötta!

btcidshr

Auktoriserad hudterapeut och medlem i SHR samt

Näringsterapeut med inriktning funktionsmedicin

Detta är ett blogginlägg.
Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte SHR.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.