Text: Elin Fagerberg

Exuviance-nyheter-850x400

När Exuviance bjöd in till presslunch i Gamla Stan härom sisten var i stort sett hela skönhetspresskåren på plats för att ta del av nyheterna.

Exuviance pressmöte

Exuviance pressmöte björnbärsdessert

Katarina Krznaric Mesán är Vice VD för HBS Sweden, agenturen bakom Exuviance och hon var på plats för att presentera Detox Mud Treatment – en svart mask med aktivt kollera och neoglukosamin som ska rengöra på djupet. Det visade sig vara en krämig mask med riktigt skön konsistens. Det ska bli spännande att testa den. Den andra nyheten är en essence – Probiotic Lysate Anti-Pollution Essence som ska balansera hudens fuktnivå och dess mikroflora samt öka hudens motståndskraft. Den innehåller bland annat Probiotika-extrakt (den här trenden börjar bli enorm!), PHA och hyaluronsyra. Den känns också kul och spännande. Båda nyheterna lanseras i november och kommer kosta 499 kr/100 ml.

Exuviance nya produkter

Jag minns första gången jag testade Exuviance. Jag köpte en foundation och en ansiktskräm på en salong i Växjö 2003. Jag blev väldigt förtjust! Foundation har jag inte testat sedan dess. Men min nuvarande favoritprodukt från märket är Triple Microdermabrasion Face Polish – en magisk peeling. Förmodligen den bästa jag har testat.

Exuviance pressmöte Katarina

Jag passade även på att ställa några frågor till Katarina.

Exuviance firar 20 år i Norden. Grattis! Hur firar ni? 

– Stort tack! Vi firar med härliga jubileumsfester för våra kunder i de fyra nordiska huvudstäderna. Totalt firar vi med omkring 900 hudterapeuter i Norden – vilket är fantastiskt roligt!

 

Hur hamnade du i skönhetsbranschen? 

– Det var inget medvetet val egentligen, utan ett tillfälle som öppnade sig när jag för tio år sedan blev tillfrågad om att kliva in i familjeföretaget, som min svärfar startat 1998. Jag har en bakgrund inom beteendevetskapen och personal- och organisationsfrågor, som kom väl till pass för rollen som vice VD, men jag har också alltid haft ett stort skönhetsintresse. Det var väldigt spännande att få möjlighet att få jobba i en bransch som låg mig nära och att få möjlighet att vara med att driva och utveckla en verksamhet. Jag utbildade mig till hudterapeut kort efter min start i företaget och det tillsammans med mitt intresse för naturvetenskap har gjort mig till en äkta produktnörd. Idag jobbar jag väldigt brett, mitt fokus spänner över alltifrån PR, marknad och kommunikation till försäljning, produktfrågor, utbildning och strategiska frågor. Mixen gör det väldigt stimulerande och jag har lärt mig massor vilket jag är otroligt tacksam för.

 

Vad tycker du är de största förändringarna som har skett i skönhetsbranschen sedan du började? 

– Det finns en betydligt större kunskap och medvetenhet hos konsumenterna idag och utbudet har nästintill exploderat. Idag är det många som söker efter en specifik behandling, produkt eller ingrediens. Resultatinriktad hudvård med aktiva ingredienser är mycket mer självklart idag och ingredienser som AHA, Retinol och C-vitamin är betydligt mer efterfrågade. Hudterapeutens roll har också stärkts, till att bli den hudvårdsexpert man faktiskt är och inte bara en ”skönhetsterapeut” som gör mysiga behandlingar.

 

Beskriv era två senaste produkter! 

– Exuviance Detox Mud Treatment är en härligt krämig ansiktsmask med aktivt kol, lera och Neoglukosamin som tillsammans djuprengör huden från föroreningar och överskottsfett samtidigt som huden exfolieras milt och får en slätare och smidigare struktur. Kolet verkar som en magnet som drar till sig föroreningar och Neoglukosaminet, som är en naturlig byggsten i hudens hyaluronsyra, ger huden extra vårdande fördelar. Den andra produkten som lanseras inom kort är Probiotic Lysate Anti-Pollution Essens –  en essens som stärker huden och gör den mer motståndskraftig mot omgivande miljöfaktorer med hjälp av ett probiotiskt ”extrakt” som förbättrar hudens mikroflora samt den milda fruktsyran PHA, som återfuktar, stärker och hämmar nedbrytande processer.

 

Hur ser din egen hudvårdsrutin ut? 

– Jag är noga med att ta hand om min hud, men är samtidigt relativt enkel i min rutin och har inte supermånga steg varje dag. Det ska gå ganska snabbt. Däremot varierar jag mig ganska mycket utifrån årstid och dagsform. Eftersom jag har förmånen att ha alla Exuviance produkter på hyllan kan jag växla en hel del från tid till annan. Till exempel använder jag C-vitamin kapslarna en kväll, Retinol-koncentratet nästa kväll för att kvällen efter det använda Age Reverse Total Correct + Sculpt Serum och återfuktande nattmasken Deep Hydration Treatment under min nattkräm. Just nu använder jag essensen varje morgon. Kemisk peeling gör jag regelbundet, båda hemma- och salongsvarianten, då det är a och o för en välmående hud, men också för att det hjälper mig att hålla finnar borta som jag har tendens att få då och då.

 

Vilket är ditt värsta beautyminne? 

Oj det finns några stycken. Jag har klippt lugg några gånger som jag inte passat så bra i, och jag minns en kiwimask som rördes ihop åt mig i en butik, men som gjorde mitt ansikte alldeles illrött med sveda en lång stund. Detta var när jag var student och ännu inte visste så mycket om hudvård. Nyligen fick jag en vanlig manikyr och pedikyr på en semesterresa och fick av misstag en gel-topcoat på, vilket jag pinsamt nog förstod först senare när jag satt på restaurangen och lacket aldrig torkade!

 

 Vad tror du kommer krävas av hudvårdsprodukter i framtiden? 

– Jag tror att ingredienser, förpackningar och varumärkesprofil blir alltmer viktigt i framtiden. Transparens och hållbarhet kommer att vara nyckelord, samtidigt som krav på resultat och verkan blir än mer i fokus.

 

Vilka tror du är de största utmaningar som skönhetsbranschen står inför?

– Konsumenternas förändrade köpbeteende och höga förväntningar på produktinnehåll, tillgänglighet och smidiga köpprocesser samt att den globala spelplanen ser helt annorlunda ut idag. Tillsammans skapar det helt nya utmaningar, men också möjligheter, för alla aktörer.

Detta är ett blogginlägg.
Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte SHR.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.