Text: Birgitta Tingberg

Är det bra eller dåligt eller både bra och dåligt med internethandel?

 Puh, det där blev en lång och krånglig mening! Men jag menar precis det jag skriver. Och jag frågar mig just denna mening själv. Svaret jag kommit fram till är – att det är både bra och dåligt. När är det bra (enligt mig)?

  • När du bor långt bort från det du vill habt
  • När du har svårt att ta dig till den affär du vill av andra orsaker än ovan
  • När du inte tycker dig ha tid att springa runt i butiker
  • När priset är bättre via hemsidan än i butiken, för samma vara
  • När du inte behöver ha råd från någon sakkunnig om det du ska handla

Det kan däremot vara dåligt om du handlar något som kräver lite mer specialkunskap. Det kan handla om olika sportutrustningar, läkemedel, kosttillskott, hudvård. Det är just detta med att beställa hudvård via internet som jag vill dryfta lite här i detta forum.

Att beställa hudvård, typ någon duscholja, kroppskräm mm kan fungera bra. Det jag vänder mig emot och har några argument mot är när det gäller mer avancerad hudvård och/eller när man har någon typ av hudproblem.

Jag ska förklara varför och hur jag märker av just detta. Jag arbetar som hudterapeut och jag har på min salong flera olika märken. Gemensamt för alla tre är att de har en hög andel med olika effektiva ingredienser. Det kräver att jag som säljer dessa vet vad jag ska rekommendera och till vem. Det är stor skillnad på olika typer av hudproblem.

Bara den senaste tiden har jag fått flera av mina stamkunder som hört av sig. De har bt2beställt via internet. Den ena en 500 ml rengöring som var helt fel för hen och hen kommer till mig och är förtvivlad. Vi har jobbat med hens torra acnehud under lång tid. Fått rätt bra ordning på den. Denna rengöring var helt fel för hen. Det hade jag kunnat berätta bara genom att titta på ingredienslistan. En annan kund kom och var helt förtvivlad. Hen hade beställt ett serum via internet och blivit helt röd och svullen. Frågan jag kan ställa mig också är – ska jag hjälpa till i dessa lägen? Nu gör jag det för då det är trogna kunder sen tidigare. Men då får de köpa nytt hos mig, sånt som jag vet fungerar på deras hud. Om de hade handlat av mig och fått ovanstående reaktioner – då hade jag tagit tillbaka produkten och gett dem något annat. I de här fallen så blev det dyrare för dem än om de gått direkt till någon som vet vad de gör.

Men ovanstående har hänt mig också, fast på lite annat sätt. Jag köpte mig nya skidor och pjäxor för längdåkning. Sagt och gjort – jag åker till den stora butiken som har extrapriser och paket hela tiden, i tron om att det blir billigt. Får då hjälp med skidor. Man ska då väga sig och ställa sig på någon grej och se så det passar just mig. Köper då detta för ett paketpris. Sen visar det sig att det inte alls fungerar för mig. Nu får jag köpa ny utrustning till vintern. Då tänker jag åka till någon specialbutik där de kan och vet och framför allt – hjälper mig om det blir fel. Ibland får det kosta lite extra om man vet att hjälp finns vid problem.

För många år sedan hade jag en golfbutik. Det var samma sak där. Men då fanns inte internethandel  på samma sätt som nu. Det som gällde då var att beställa via vänner eller på annat sätt, från USA. Rätt mycket billigare. Det hände mer än en gång att kunden kom in och ville byta eller reklamera någon vara. Det hände då att en del blev sura och tyckte att det borde finnas någon slags ”internationell reklamationsrätt”. Eller som den killen som kom in med ett par skor till en av våra anställda. Hon tog emot skorna. Slog in dem och sände tillbaka till leverantören. Alltså – tog sig tid och betalade frakten. Då den här killen kom in (och jag visste att han inte handlat dem hos oss) så fick jag lov att fråga honom – ”vart skorna köpts”. Något mumlande svar och jag fick då lov att ge tillbaka de gamla skorna och säga åt honom att reklamera där han köpt dem. Svaret blev förstås att han inte kunde det då det var i USA. Då blir det dyrt att handla billigt. Även jag har varit utsatt för detta. Köpte vid ett tillfälle (för mycket länge sen) en trådlös telefon i USA. Vilket visade sig inte alls fungera i Sverige. Bara att kassera….

Så när det gäller hudvård men även kosttillskott så ska man gå till någon som kan hjälpa till på bästa sätt. Dels utifrån den hud kunden har men också vilka tillskott man ska ha och i vilken dos allt beroende på vad man vill uppnå men också eventuellt om man har gjort tester som visar på brister/överskott.

Sammanfattningsvis tycker jag att man visst kan handla via internet. Men då den typen av varor som inte kräver någon specialkunskap. Exempel på detta är: kläder, skor, heminredning mm. Men om man ska köpa hudvård, kosttillskott, kamera eller annan specialutrustning så tror jag man tjänar på att betala för den specialkunskap man får på köpet. Dessutom vad gäller hudvård så är det ofta så att man har någon typ av lojalitetsprogram. T ex att man får en vara efter X antal stämplar. Det har jag inte sett via internet.

Med detta sagt – ta hand om dig och din hud på allra bästa sätt

btcidshr

Auktoriserad hudterapeut och medlem i SHR samt
Näringsterapeut med inriktning funktionsmedicin

Detta är ett blogginlägg.
Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte SHR.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.