Text: Lisa Karlsson

Jag kan lista upp alla saker jag gillar med mitt jobb, och väldigt högt upp står förtroendet kunderna lägger i mina händer att ge dem en skön stund och att de får lämna salongen med ett bättre välmående. Att se sin kund i helhet och höra in vad för behov den har är en otrolig viktig del utav jobbet. Allt från extra beröring i form av massage, vad för produkter som behövs till hjälp att se vad kroppen behöver inifrån.

Mer och mer idag kan vi läsa om hur mycket det vi äter påverkar vår kropp och vad vi kan påverka själva. I artiklar, böcker, tidningar och blogginlägg osv. Ofta pratar jag omen helhet med mina kunder, där problemet inte går att lösa med enbart behandlingar och produkter,utan man kanske behöver ägna en tanke eller två till vad man äter, eller inte äter.

Problem som kan uppstå med huden kan vara många. Eksem, extrem torrhet, åldrande, pigmenteringar och psoriasis för att nämna några. Problemen kan ibland vara svåra att fastslå varifrån de kommer, och man vet inte riktigt hur man ska gå tillväga för att lösa dessa.  

Någonting som vi vet, är att huden med tiden åldras och olika fort för oss alla, och att många upplever detta som ett problem och gärna ”hjälper naturen” lite på vägen för att det inte ska gå med samma fart. 

Någonting som tidigt börjar avta, men inte syns direkt, är kollagenet i huden, som är ett protein som utgör den största delen utav kroppens strukturella uppbyggnad. Detta protein utgör en tredjedel utav allt protein i kroppen. Det förkommer i stödjevävnad som hud, ben, senor, leder, ligament, brosk, bindväv,muskelvävnad, hår och naglar. Hela 70 procent av huden består av kollagen. Redan i 25-års ålder börjar kollagenet avta och minskar med en procent varje år. 

Kollagenets funktion är att bidra till struktur och stadga i huden, som gör den fast, slät och återfuktad. Kroppen producerar själv kollagen, men med tiden är nedbrytningen större än produktionen. 

Solljus, socker och sjunkande östrogennivåer är faktorer förutom åldrandet som påverkar kollagenet negativt. I hopp om att bromsa hudens åldrande och förbättra hudens hälsa och utseende äter allt fler idag kollagentillskott. Studier visar på att man faktiskt kan påverka huden i detta avseende. Det som sker när man tar tillskott är att man triggar igång produktionen utav kollagen igen. Trots tillskott och bra produkter utvändigt åldras huden fortfarande, men inte i samma takt. 

Att äta kost som är kollagenrik idag kan vara både tidskrävande och inte, beroende på hur du väljer att äta det. Att koka en egen buljong långsamt på ben, skinn och skrov är en utmärkt källa till kollagen, men även en rad livsmedel som är enklare att få i sig kan du också äta. 

En utav de viktigaste sakerna du ska äta för att huden ska producera kollagen är c-vitamin som är en viktig samarbetspartner till kollagen. C-vitamin behövs för att kollagen ska omvandlas till ett byggmaterial för huden. Ät: bär, frukt och grönsaker efter säsong. 

Sojamjölk och tofuinnehållet genistein, en isoflavonoid som hjälper huden att producera uppbyggande och stärkande kollagen samt blockerar nedbrytande enzymer. 

Aloe Vera stimulerar fibroblaster och det är de celler som producerar kollagen. Drick: Aloe Vera eller köp en planta och hacka och ät. 

Manukahonung, är en dyr variant utav sötning men en bra källa för kollagen. Ät: detta rent på en sked eller använd som sötning, du kan även lägga den som en ansiktsmask. 

Nypon och nyponpulver innehåller mycket c-vitamin som hjälper kroppen att trigga produktionen utav kollagen. 

Avokadoolja stimulerar kollagenbildningen i hudens mellanlager Dermis. Använd som en skön ansiktsolja, i smoothies eller på sallad. 

Röda, gula, blåa och orangea grönsaker och bär gynnar produktionen utav kollagen. Ät: granatäpple,körsbär, sötpotatis, körsbär, katrinplommon, blåbär och morötter. 

Rotfrukter innehåller mycket hyaluronsyra, som bildar skyddande lager mellan kollagenfibrerna. 

Svavel är viktigt för kollagenproduktion. Finns i oliver, gurka, blekselleri och rå lök. Svavel plus A-vitamin sägs vara en dunderkombination för kollagenhalterna. Ät: Lever,ägg, mjölk och morötter innehåller olika former av A-vitamin.

Eksem är ett annat irriterande problem som kan drabba huden, och det är en inflammation som drabbar hudens översta lager. En del eksem försämras utav föda. Mjölk, ägg, fisk, och vetemjöl utesluts av många vid eksem, med varierande resultat. Andra faktorer som kan skapa eksem är stark tvål, vatten osv. 

Det finns idag ingen direkt forskning eller studier (vad jag kan hitta) på vad som ska uteslutas att äta om man har eksem, då orsakerna till eksem kan vara extremt varierande från person till person. Därav går jag alltid till mig själv när jag pratar om eksem. I mitt fall fick jag utesluta ägg, gluten och mjölkprotein. Allt detta efter att jag fått svar på allergitest att jag var allergisk mot detta, samt att jag provade mig själv fram. 

Att äta någonting som skulle ta bort eksemen eller läka ut det finns inte direkt. 

Däremot har Probiotika inifrån i form utav kosttillskott och i krämform fått fina resultat. På huden finns det både döda hudceller och mikrober, som är t.ex. svampar och bakterier. Det som de goda mikroberna gör är att de fäster på huden och tar upp plats, så att de onda bakterierna inte får fäste och kan föröka sig.  Vi har både goda och ogynnsamma bakterier på vår hudyta, och det gäller att de goda bakterierna hela tiden ska konkurrera ut de ogynnsamma, detta kan förbättras genom att tillsätta probiotika och prebiotika. 

Akne är någonting som drabbar många tonåringar, och man räknar med att ungefär var tredje tonåring drabbas. Det kan även förekomma bland vuxna. Akne bildas i huden och är inflammerade talgkörtlar. Talgkörtlarna finns bredvid kroppens hårsäckar i huden. En studie gjord utav amerikanska forskare, där de gått igenom den vetenskapliga litteraturen kring kost och akne och sammanställt den,  fann tydliga samband på att fel kost påverkar eller ökar risken för akne. Den kost som ökar risken för akne är snabba kolhydrater, t.ex. godis, läsk, fikabröd, glass, vitt bröd, pasta samt andra sockerrika livsmedel, dessa triggar inflammatoriska processer i kroppen. Utöver dessa snabba kolhydrater fann man även att mejeriprodukter ökar risken för akne. 

Att äta grönsaker, bär och frukt i olika färger är däremot att föredra, dessa innehåller enzymer och vitaminer som är bra för din hud. 

Ät extra vitaminer med C-vitamin, B-vitamin,framförallt vitamin B 5/pantotensyra och zink.Vitamin B 5 hämmar näringstillförseln till aknebakterierna. Denna vitamin finns i alla celler och påskyndar celltillväxt, stimulerar sårläkning, reparation av skador på hud och slemhinnor samt fungerar som antioxidant. I hög dos har dessa fått fina resultat på finnar och fet hy och dessa har inga kända risker med att ta i hög dos. Dessa vitaminer finns gott om i kli, fullkorn, nötter avokado, bananer och sirap.

Zink är vanligt att man har brist på vid hudproblem. Zink är ett mineral med många viktiga funktioner i kroppen. Det är ett ämne som många lider brist utav och är också ett ämne som tarmen har svårt att absorbera. Den vanligaste och tydligaste symtomen på zinkbrist är hudförändringar, anledningen till det är att 20 % av kroppens zink återfinns i huden som snabbt reagerar på brist. Vid brist på zink förekommer ofta eksem,akne, rosacea, hudsprickor, bölder, mjöl, rosacea,och psoriasis. Zink kan du få i dig genom att äta sill, ostron, musslor, ägg, lamm, lever, oxkött, mjölk, vetegroddar och ris bland annat. 

Gammalinolensyra(GLA), tillhör gruppen omega-6-fettsyror.
Exempel på tillskott med GLA: GLA-tillskott hittar man bland annat kapslar med jättenattljusolja, gurkörtsolja eller svartvinbärsolja. Jättenattsljusolja– som är vanligast och också mest forskad på – innehåller hög halt av GLA vilket ger den många hudvårdande egenskaper. Till exempel påverkar den fuktbalansen och är hormonbalanserande och den används därför ofta vid akne,torr hud och eksem.
Att ha en bra balans i magen är också viktigt om du vill behandla dina hudproblem. Eftersom huden är kroppens största organ är det kanske inte så konstigt att det är där det först syns när kroppen är i obalans. Dessutom tar din kropp inte upp vitaminer som den ska om du har allt för dålig bakterieflora.

Rosacea är en kronisk hudsjukdom och vanligast är att den bryter ut i 30  -40 års åldern. Rosacea är vanligast hos kvinnor men i de fall där män drabbas uppstår rosacean i en allvarligare form. Rosacea är vanligare hos personer som lätt rodnar av värme och stress. Sol och solskadad hud ökar risken för att utlösa rosacea och vilket även betyder att ljushyade personer löper större risk att drabbas av rosacea.

Man vet fortfarande inte varför vissa drabbas av rosacea men man vet att det beror på en inflammation i huden. Huden får en abnormt ökad kärlaktivitet där kärlen blir mer konstant vidgade vilket leder till att vita blodkroppar sipprar ut i vävnaden. Här sprutar de ut histamin då det tror att huden behöver läkas vilket leder till en inflammation i huden. Eftersom rosacea beror på en inflammation av blodkärlen triggas problemhyn av allt som ökar blodkärlsgenomströmningen i ansiktet. Detta kan till exempel orsakas av starkt kryddad mat, heta drycker, sol, värme, kyla,irriterande kemikalier/tilltäppande krämer, alkohol, stress eller hormonella förändringar. Eftersom alla reagerar olika på dessa försämringsfaktorer finns de patienter som helt saknar något som triggar igång huden medan andra kan reagera på väldigt lite, såsom när man är känslig i huden. Dock är det viktigt för alla att vara försiktig med överdrivet solande eftersom detta försämrar all rosacea.

Det går att själv reducera risken för skov inifrån bland annat genom att dra ned på inflammationsbildande kost samt vara försiktig med sådant som ökar cirkulationen, då det kan förvärra. Sådant som också triggar är allt vitt, mjölk, vete, socker och bordssalt. Däremot är en antiinflammatorisk kost att föredra och där ingår gröna och basbildande livsmedel som till exempel alla gröna blad. 

Sammanfattningsvis går det med andra ord att hjälpa huden på traven med olika typer utav kost.I vissa fall genom att utesluta vissa livsmedel och i andra fall att lägg till livsmedel. Lyssna alltid in huden och jag ser det lite som ett system som ska gå runt, och där alla delar ska fungera ihop för att tillslut ge ett bra resultat. Återigen, se din kund i helhet, lyssna in vad det är för någonting som den behöver för att lämna din salong som en nöjd återkommande kund.

Detta är ett blogginlägg.
Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte SHR.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.