Text: Nathalie Koverman

12351169 - lobster with parsley and lemon slices over white

Astaxantin- är en karotenoid som bland annat hindrar bildandet av fria radikaler vid oxidativ stress, till exempel vid hård fysisk träning. Ha kräftskiva oftare, för i skaldjur finns fullt av detta superämne!

Betakaroten- lagras i huden och blockerar inflammation orsakad av UV-ljus. Knapra morötter!

Cvitamin är både en antioxidant, men stimulerar även bildandet av kollagen som ingen kräm utvärtes i världen kan tillföra. Kiwi, röd paprika, citrusfrukter och broccoli kryllar av C-vitamin.

DMAE (Dimetylaminoetanol)- Förbättrar tonus i huden. Lax är en bra källa.

E-vitamin- skyddar hudens egna fetter i cellmembranen och motverkar nedbrytning av kollagen. En handfull nötter om dagen säkrar E-vitaminintaget.

c3a4t-dig-snygg-frc3a5n-a-till-z-bild-nc3b6tter.jpg

Fibrer- får tarmarna att jobba och kroppen att göra sig av med restprodukter. Det kan öka cellförnyelsen och därmed ge en jämnare hudstruktur. Torkad frukt, äpplen, bönor och bröd med hela korn är fiberrika livsmedel.

GLA (Gammalinolensyra)- tillhör gruppen omega-6-fettsyror som balanserar hormonbalansen och påverkar fuktbalansen. Acne, torr hud och eksem kan påverkas positivt av ett intag av GLA i kapslar med jättenattljusolja eller gurkörtsolja.

H-vitamin- kallas även biotin och balanserar hudens bakterieflora och förhindrar att inflammationer och svamp får fäste. Balanserar även talgproduktionen. Äggula, lever och havregryn innehåller biotin.

Inositol- bygger upp cellmembran och motverkar håravfall. En doldis bland B-vitaminerna trots att det finns i nästan alla livsmedel, men främst i nötter och andra feta livsmedel.

Järn- brist på detta spårämne gör dig inte bara blek och hängig. Du riskerar även håravfall, sköra naglar och slapp bindväv. Många koppar kaffe gör det svårare för huden att ta upp järn. Se till att få i dig kött, ägg, kantareller, kakao och baljväxter och skölj ned det hela med C-vitaminrik apelsinjuice så underlättas järnupptaget!

9773075 - juicer and oranges on white background

Klorofyll- bidrar till cellförnyelse och verkar antiinflammatoriskt. Finns i gröna bladgrönsaker och örter.

Lykopen- skyddar mot solskador och förebygger rynkor. Tomatprodukter, helst upphettade och med tillsatt vegetabilisk olja är bästa källan. Pasta pomodori ikväll som en del av hudvårdsrutinen?

86570923 - penne pasta with bolognese sauce, tomato and basil on plate isolated

Magnesium- ger inte bara starka ben och tänder, utan balanserar även hormonnivåerna och ser till att kroppens egna avgiftningssystem funderar. Hjälper även musklerna att slappna av. Kanske slipper vi argrynkan om ansiktsmuskulaturen slappnar av? Värt att prova, så addera gröna bladgrönsaker varje dag!

35403198 - surprised girl with green lettuce hairstyle. dieting concept

Niacin- en B-vitamin som motverkar klåda, hyperpigmentering och rodnande hud. Finns i jordnötter, solrosfrön och vetekli.

Omega 3– förebygger inflammationer och har även visat sig kunna ge effekt på psoriasis och eksem samt lugna irriterad hud. Valnötter, hampafrön och musslor innehåller mycket av de essentiella fettsyrorna.

Polyfenoler- hindrar fria radikaler och syresätter huden. Frossa i jordgubbar, hallon och björnbär!

Ät dig snygg från A till Z bär

Q10- ett koenzym som skyddar cellen från oxidativ stress. Vi producerar näringsämnet själva, men ett tillskott kan vara bra vid hjärtsjukdom. Animaliska produkter och vegetabiliska oljor innehåller Q10.

Riboflavin- skyddar slemhinnorna och motverkar därmed sår i mun och på läppar och tunga. Mjölkprodukter är en bra källa till denna B-vitamin.

Selen- förstärker effekten av E-vitamin och kan även minska risken för basacellscancer. Finns i fisk, skaldjur och baljväxter.

Tein- stärker både immunförsvar och hud. Teatime!

Urea/karbamid-är ett slags salt som vanligtvis används utvärtes för att binda fukt i huden. Kan ingå i tuggummi och sägs då ha en kariesskyddande effekt vilket skulle kunna ge ett vackrare leende med hela tänder!

29733991 - female and chewing gum, isolated on white

Vatten- kan inte bota en kroniskt torr hud, men förbättrar hudens turgor. Lagom är bäst- drick ca 1,5 liter per dag!

Xylitol- är främst känt för sitt skydd mot karies. Historiskt sätt har björksav, som är rikt på xylitol, använts för att rena blodet vid hudsjukdomar och fungerar utmärkt vid trög mage vilket hjälper kroppen att göra sig av med slaggprodukter. Björkvatten kan man hitta vid vitamin- och mineralvatten i livsmedelsaffärerna.

Yoghurtbakterier-laktobaciller och bifidobakterier som hjälper till att hålla kroppens pH-värde surt och därmed verka antinflammatoriskt. Yoghurt såklart, syrade grönsaker, ost och oliver. En suris är en gladis!

51357487 - bowl of cereal with spoon, isolated on white.  overhead view.

Zink- en mineral som är antinflammatorisk och har visat sig ha effekt på acneutslag, även genom att reglera talgproduktionen. Välj fullkornsprodukter så får du i dig zink.

 

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.